Tak wiem, co roku wszyscy poruszają temat postanowień. Jak wytrwać w postanowieniach? Co zrobić, aby je zrealizować? Media trąbią na początku stycznia o tym na okrągło. W tym roku zrozumiałem, że jest to naprawdę ważna kwestia i chciałbym ją poruszyć na moim blogu. Dlaczego? Z badań przeprowadzonych przez jeden z popularnych cateringów dietetycznych w grudniu 2018 wynika, że 28% osób planuje więcej się ruszać. Poniżej przedstawiam najczęstsze postanowienia u kobiet i mężczyzn.

U kobiet priorytetami w postanowieniach noworocznych są:

  1. Więcej się ruszać i rzucić palenie – po 24 proc.
  2. Zadbać o zdrowsze jedzenie – 22 proc.
  3. Schudnąć i spędzać więcej czasu z rodziną – po 20 proc.

U mężczyzn sytuacja wygląda następująco:

  1. Więcej się ruszać – 33 proc.
  2. Rzucić palenie – 29 proc.
  3. Zadbać o zdrowsze jedzenie – 24 proc.

Piszę o tym między innymi dlatego, ponieważ z moich obserwacji wynika, że postanowienia z aktywnością fizyczną w roli głównej u większości osobników gasną mniej więcej w połowie stycznia !! Czyli po około 2 tygodniach od początku roku. W jednej z audycji radiowej w RMF FM Ada Palka w swojej wypowiedzi potwierdziła moje zdanie. Pierwsze dwa tygodnie nowego roku siłownie i kluby fitness przechodzą olbrzymie oblężenie. Być może ten tłum odstrasza część osób i dlatego rezygnują, lecz wielu osobom brakuje jednak wytrwałości i samozaparcia.

Jako trener i motywator przygotowałem dla Was garść wskazówek, które pomogą w realizacji postanowień noworocznych, szczególnie tych związanych z aktywnością fizyczną.

Określ swój cel treningowy

Ustalenie swojego celu treningowego to kwestia od której musisz zacząć. Ważne jest, aby postawić sobie cel realny do osiągnięcia. Zaplanuj cel na cały rok, nie tylko na najbliższy okres. Gdy osiągniesz pierwsze założenie, dalsza praca jest o wiele prostsza. Kolejny cel będzie nowym wyzwaniem, lecz pamiętaj musi być w dalszym ciągu realny. Największym błędem w planowaniu jest zbyt wygórowany cel, który musisz osiągnąć w jak najkrótszym czasie. Jest to jeden z głównych powodów przedwczesnej rezygnacji z dalszej jego realizacji. Więcej na temat planowania celów napiszę w kolejnym artykule, który pojawi się na blogu w przyszłym tygodniu.

Konsultacja z trenerem

Masz określony cel, motywacja jest, karnet na siłownie kupiony! Co dalej? Załóżmy, że jesteś osobą początkującą i prawdopodobnie po raz pierwszy pojawiasz się na siłowni. Wchodzisz, przebierasz się, zaczynasz trening… hmm… Ale jak? Od czego zacząć? Jak się to robi? Podglądasz inne osoby, które „coś tam sobie robią” i je naśladujesz. Można i tak, ale nie masz pewności, że to co robi ktoś inny jest dobre. Ponad 10 lat pracuję jako trener personalny i moje oczy widziały już wielu artystów, a nawet „cyrkowców”, którzy robili sobie wielką krzywdę wykonując pewne ćwiczenia. Część z nich pozwoliła sobie pomóc poradami i wskazówkami, lecz niektórzy do dzisiaj jadą na tym samym wozie i klepią kokodżambo 😊

Wracając do tematu, rozpoczynając przygodę z treningiem warto skonsultować się z trenerem. Umów się na kilka treningów personalnych i dowiedz się jak trenować. Nie będzie Cię to wiele kosztować, a zyskasz warsztat, który przybliży Cię do osiągnięcia założonych celów. Siłownia stanie się dla Ciebie przyjazna i treningi będą pod kontrolą, będą przede wszystkim bezpieczne. Trener pokaże Ci jak prawidłowo się rozgrzać, zweryfikuje technikę wykonywania ćwiczeń i ułoży spersonalizowany plan treningowy.

Wytrwałość

Ustal grafik treningowy. Niech będzie on Twoim „planem lekcji”, który musi być spełniony. Zaplanuj dni, w które idziesz na siłownię. Jeśli w jeden dzień wypadnie Ci coś ważnego lub będziesz mieć gorsze chwile zrób wszystko, aby ilość zaplanowanych treningów w tygodniu się zgadzała. Regularność to podstawa do osiągnięcia sukcesu.

 

Podsumowanie

Jak wytrwać w postanowieniach? Ustal cel na cały rok. Podziel go na etapy miesięczne lub kwartalne, które będą realne do osiągnięcia. Skonsultuj się z trenerem, który przygotuje dla Ciebie odpowiedni plan treningowy. Bądź wytrwały.

Na dobry początek proponuję mój autorski program treningowy, który możesz wykonać bez wychodzenia z domu. Zobacz program treningowy.

 

Jeśli masz pytania odnośnie artykułu lub chcesz napisać o swoich doświadczeniach w postanowieniach noworocznych, to komentarz pod postem jest najlepszym miejscem, w którym możesz się wyrazić.

Potrzebujesz pomocy w ustaleniu odpowiedniego planu treningowego? Napisz do mnie na FB lub na kontakt@fiteria.pl

Autor: Trener Kacper Zmarzliński