Osoby uprawiające sport, nieważne czy zawodowo czy amatorsko, posiadają znacznie większe zapotrzebowanie na białko niżeli osoby prowadzące mało aktywny tryb życia. Zapotrzebowanie na białko może zależeć od uprawianej dyscypliny bądź też od naszego indywidualnego programu treningowego.

Dlaczego białko jest takie ważne?

Aminokwasy spełniają w naszym organizmie szereg zadań. Białko jest niezbędne przy procesie powstawania nowych tkanek, reguluje sporo procesów metabolicznych, bierze udział w transporcie składników pokarmowych do komórek ale przede wszystkim tworzą strukturę mięśni co dla osób uprawiających sport jest niezmiernie ważne. Generalnie aminokwasy możemy podzielić na dwa rodzaje:

Aminokwasy endogenne – to grupa aminokwasów, które powstają samoczynnie w naszym organizmie z innych cząstek aminokwasów.

Aminokwasy egzogenne – to te, które musimy dostarczyć do naszego organizmu wraz z pożywieniem.

Nasze mięśnie w 1/3 stanowią trzy aminokwasy egzogenne jakimi są izoleucyna, walina oraz leucyna. Są to aminokwasy o łańcuchach rozgałęzionych i stanowią podstawę dla dwóch aminokwasów endogennych – glutaminy i alaniny. Grupę tych białek nazywamy aminokwasami BCAA. Odżywki z serii aminokwasy BCAA są najczęściej spożywanym suplementem w świecie sportu. Nic dziwnego skoro niosą za sobą liczne korzyści. Aminokwasy BCAA wspomagają przyrost beztłuszczowej masy ciała. Dzięki nim podczas ćwiczeń możemy opóźnić ból mięśniowy ale najważniejszą kwestią jest to, że nie dopuścimy w naszym organizmie to zahamowania syntezy białka czyli procesu nazywanego katabolizmem!

Różnorodność BCAA

Jeżeli chodzi o suplement BCAA występuje on w kilku wariantach. Pierwszym, jaki możemy wyróżnić jest wersja BCAA z dodatkowym suplementem w składzie. Bardzo popularnym połączeniem jest występująca mieszanina aminokwasów BCAA z glutaminą. Glutamina jak najbardziej może być przyjmowana jako osobny suplement – wpływa m.in. na wzmocnienie układu odpornościowego, dlatego producenci odżywek proponują kombinację tychże suplementów.

Kolejny czynnik decydujący o różnorodności to warianty smakowe – jest ich naprawdę sporo. Smak cytrynowy, arbuz, brzoskwinia, grejpfrut a nawet kiwi! Należy pamiętać, że smak bierze się z substancji słodzących, różnego rodzaju słodzików oraz syntetycznie pozyskanych barwników co niekoniecznie może pro zdrowotnie oddziaływać na nasz organizm.

Wiele osób preferuje suplementację BCAA bez dodatków. Nie zawierają w swoim składzie takich składników jak regulatory kwasowości, substancji słodzących takich jak sukraloza dodawana do wersji smakowych czy barwników. Spożywając suplement bcaa bez dodatków mamy pewność, że tylko i wyłącznie najważniejsze aminokwasy będą dostarczone do naszego organizmu i maksymalnie przyczynią się do wzrostu beztłuszczowej masy ciała i zabezpieczenia mięśni przed katabolizmem.