Tłuszcze to jeden ze składników odżywczych, które są niezbędne dla naszego organizmu. Niestety często nie wiemy które z nich są dla nas dobre, a które szczególnie nam nie służą. Czym są złe tłuszcze i dlaczego warto je ograniczyć?

Tłuszcze nasycone znajdują się w tłuszczach zwierzęcych i  produktach tworzonych z udziałem oleju palmowego. Są potrzebne w naszym organizmie, ale ich nadmiar szkodzi. Nie powinniśmy tłuszczów nasyconych spożywać w nadmiarze. Ich zwiększona ilość podwyższa poziom cholesterolu we krwi i zwiększa ryzyko zaistnienia chorób serca, więc wpływają niekorzystnie na nasze zdrowie. W swojej diecie możemy przyjąć spożycie tych kwasów tłuszczowych w ilości nie przekraczającej 10% naszego zapotrzebowania kalorycznego, co w efekcie daje 30 g tłuszczów nasyconych dziennie dla mężczyzn i 20 g dla kobiet.

Główne źródła tłuszczów nasyconych w diecie:

  • tłuste mięsa
  • masło
  • smalec
  • olej palmowy
  • margaryna
  • ciasta i ciastka
  • żółtko jajka
  • tłuste produkty mleczne

Dużo bardziej niebezpieczne od tłuszczów nasyconych są tłuszcze trans. Są to tłuszcze, które w większości wytwarza się sztucznie w procesach uwodornienia tłuszczów roślinnych, w celu wyprodukowania, np. margaryny (nadanie formy stałej). Takie tłuszcze są tworzone po to, aby nadać kruchości i puszystości naszym wypiekom. Wiele produktów wykonanych z użyciem tłuszczów trans posiada długi termin przydatności do spożycia. Podwyższają poziom cholesterolu LDL (złego) i jednocześnie obniżając poziom cholesterolu HDL (dobrego) co skutkuje zwiększeniem ryzyka zapadania na choroby serca. Według badań Instytutu Medycyny Stanów Zjednoczonych z 2006r. tłuszcze te powodują choroby takie jak cukrzyca drugiego typu, nadciśnienie i choroby serca, które mogą skutkować nawet śmiercią.

Jak do tej pory nie ustalono jaka dawka tłuszczów trans w diecie  jest bezpieczna, ale załóżmy aby nie przekraczać więcej niż 2% dobowo naszego zapotrzebowania kalorycznego (do 5g dziennie).