Witaminy i minerały

Magnez – jak wzbogacić dietę w ten cenny pierwiastek?

Jak wiadomo magnez jest jednym z niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu pierwiastkiem. Często odczuwamy dolegliwości jego niedoborów, w szczególności gdy mamy stresujący okres, stosujemy niektóre rodzaje leków lub podejmujemy zwiększony wysiłek fizyczny. Najczęściej jednak sięgamy po suplementy… Można jednak zrezygnować ze sztucznych wspomagaczy, wzbogacając dietę w produkty bogate w magnez w naturalnej postaci. Być może działają nieco wolniej, ale efektywniej i na dłużej! Magnez jest niezwykle ważnym dla naszego zdrowia

Witaminowy alfabet – witamina D

Witamina D to niezwykle ważna dla organizmu człowieka witamina. Wpływa na układ kostny, nerwowy, mięśniowy, immunologiczny, krążenia czy rozrodczy – jest to zatem witamina niezbędna. Witamina D jest istotna w przyswajaniu wapnia i fosforu. Jest witaminą rozpuszczalna w tłuszczach, a nazywana jest często witaminą słoneczną, ponieważ organizm potrafi ją wytwarzać pod wpływem promieni ultrafioletowych, padających na skórę – wystarczy przebywać codziennie na słońcu przez 10-15 minut dziennie. Najważniejsze znaczenie mają

Witaminowy alfabet – witamina C

Witamina C znana także jako kwas askorbinowy jest bardzo silnym przeciwutleniaczem, a także pomaga chronić komórki organizmu przed wolnymi rodnikami – substancjami, które w nadmiarze nasilają uszkodzenia komórek. Witamina C słynie głównie z tego, iż wzmacnia odporność organizmu, oddziałuje również na tkankę łączną, zapobiega katarom, skraca czas trwania przeziębień, przyspiesza gojenie ran. Jest bardzo pomocna przy wielu dolegliwościach i chorobach takich jak choroby nowotworowe, miażdżyca, alergie i astma, anemia, choroba

Witaminowy alfabet – Witamina B12

  Witamina B12 inaczej zwana cyjanokobalaminą podobnie jak pozostałe z witamin grupy B jest istotna w przemianach energetycznych organizmu. Witamina B12 uczestniczy w tworzeniu czerwonych ciałek krwi, przeciwdziała niedokrwistości, umożliwia syntezę kwasów nukleinowych w komórkach, przede wszystkim szpiku kostnego, jest niezbędna do wytwarzania DNA. B12 wpływa także na funkcjonowanie układu nerwowego, zapewnia dobry nastrój, równowagę psychiczną, pomaga w nauce, skupieniu uwagi. Dzięki niej zmniejsza się poziom lipidów we krwi. Jest także pomocna w układzie kostnym, pobudza również

Cenne pierwiastki – jod

Jod jest niezbędny w prawidłowym funkcjonowaniu tarczycy, będący zarazem składnikiem hormonów. Pierwiastek ten pełniąc tak ważną rolę wpływa zatem na regulację wszystkich podstawowych funkcji życiowych naszego organizmu, poczynając od kontroli temperatury, działaniu na układy nerwowy i mięśniowy, uczestniczy w podziale komórek. Jod jest konieczny w ochronie naszego organizmu przed skutkami oddziaływania materiałów radioaktywnych, zapobiega powstawaniu wola. Jest także eliksirem urody, gdyż działa na włosy, paznokcie, zęby oraz zdrowie naszej skóry.

Witaminowy alfabet – kwas pantotenowy (zwany witaminą B5)

Kwas pantotenowy występuje w dużych ilościach w produktach spożywczych i odgrywa znaczącą rolę w wielu procesach życiowych. Kwas pantotenowy nie do końca słusznie nazywany witaminą B5, gdyż tak naprawdę jest jej główną składową. Głównym działaniem kwasu pantotenowego jest udział w uzyskiwaniu energii z podstawowych składników odżywczych jak białka, cukry i tłuszcze. Ponadto, odgrywa on istotną funkcję w przewodzeniu impulsów nerwowych oraz tworzeniu błon komórkowych. Znajduje się w sporej ilości produktów

Witaminy i minerały – dlaczego ich potrzebujemy?

Witaminy i minerały to substancje, które są nam potrzebne w małych ilościach do tego, aby nasze ciało funkcjonowało prawidłowo oraz chronią przed stanami chorobowymi. Odpowiednia podaż witamin i minerałów poprawia również nasze osiągi sportowe. Witaminy Wspomagają funkcje mózgu, polepszają przemianę materii i wspierają system odpornościowy. Są ważnym składnikiem, który zachowuje zdrowie skóry i włosów, kontrolują procesy wzrostowe i regulują gospodarkę hormonalną. Witaminy, które muszą być dostarczane z dietą każdego dnia

Krzem – pierwiastek młodości

Krzem jest jednym z podstawowych składowych budowy tkanki chrzęstnej, kostnej i łącznej, a także niektórych narządów. To za jego sprawą nasz organizm wytwarza enzymy wspomagające syntezę kolagenu tak niezbędnego w procesach regeneracji skóry. Mimo, że jest jednym z najbardziej pospolitych pierwiastków skorupy ziemskiej, w naszym organizmie jego nieznaczna ilość maleje wraz z wiekiem. Szczególnym zapotrzebowaniem na ten pierwiastek objęte są kobiety w ciąży, osoby po operacjach kostnych, a także osoby

Cenne pierwiastki – Chrom

Chrom jako pierwiastek śladowy niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu jest bardzo istotnym składnikiem naszej diety. Wzmacnia on działanie insuliny, pomagając trzustce w odpowiednim jej działaniu. Rola chromu w leczeniu i zapobieganiu cukrzycy jest zatem nieodzowna. Ważne jest by nie dopuszczać do niedoborów chromu, gdyż w jego braku najczęściej podjadamy słodycze, które to w zbyt dużych ilościach tuczą. Chrom jest także wielkim wsparciem przy redukcji tkanki tłuszczowej, gdyż wpływa korzystnie

Wapń – najobficiej występujący w naszym ciele minerał

Wapń jest najobficiej występującym pierwiastkiem mineralnym w organizmie człowieka. Jest niezwykle istotny w budowie kośćca i zębów. Jest regulatorem krzepliwości krwi, wspomaga funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego, układu nerwowego oraz mięśni. Bardzo istotne jest spożywanie wapnia w ciąży, w trakcie menopauzy czy w zespole napięcia przedmiesiączkowego. Sportsmenki, które często mają problemy z niskim poziomem estrogenu i brakiem menstruacji mają zwiększone zapotrzebowanie na wapń, gdyż problemy te zwiększają utratę masy kostnej. Pierwiastek ten

Koenzym Q10 – czym tak naprawdę jest ta witamina młodości?

Koenzym Q10 ma szereg właściwości – odmładza, wspomaga dotlenianie komórek, pomaga zachować zdrowie i urodę a także wspiera funkcjonowanie wielu narządów. Z biegiem lat jednak mamy go coraz mniej, dlatego warto dostarczać go jak najwięcej – w końcu zwie się witaminą młodości! Ubichinon, bo tak inaczej nazywamy koenzym Q10 jest organicznym związkiem chemicznym, odkrytym przez angielskiego noblistę biochemika Petera Denisa Mitchela. To za sprawą tego związku zyskujemy niemal 95 %

Fosfor – minerał dla naszych kości

Fosfor jest składnikiem każdej komórki, bierze udział w większości reakcji metabolicznych, sprzyja mocnym kościom, zębom i mięśniom. To zaledwie pokrótce wymienione zalety fosforu. Jako składnik komórek jest podstawowym elementem budulcowym szkieletu i zębów, mięśni oraz mózgu. Dzięki niemu prawidłowo funkcjonuje nasze serce i nerki. Wpływa także na pobudliwość nerwową. W przypadku jego niedoborów występują zaburzenia rozwoju tkanki kostnej i budowie szkieletu – stąd niezbędny jest szczególnie w okresie rozwoju. Ponadto

Doskonałe źródła potasu

Najpopularniejszym źródłem potasu polecanym przez dietetyków są banany. Jak się jednak okazuje jest jeszcze kilka produktów bogatych w ten cenny pierwiastek. Jest to jeden z najważniejszych elektrolitów w naszym organizmie, to dzięki niemu nasze komórki mogą się ze sobą komunikować, przesyłając impulsy. Niedobory potasu powodują przykurcze mięśni, zaparcia, zmęczenie czy arytmię serca. Pamiętać zatem należy o dostarczaniu dawki potasu po intensywnym wysiłku, jakim niewątpliwie jest trening, gdyż dawka mikroelementów i

Cenne źródła żelaza – produkty bogate w ten cenny minerał

Aby poszukiwanie produktów, które stanowią cenne źródła żelaza miało sens, warto się zastanowić, dlaczego ten cenny składnik jest nam tak potrzebny. Po pierwsze jest to niezbędna składowa hemoglobiny, która umożliwia czerwonym krwinkom transport tlenu. Po drugie, znajduje się ono również w mioglobinie – znajdującej się w komórkach mięśniowych. Przeciętny człowiek potrzebuje około 8 miligramów tego cennego pierwiastka, niemniej zapotrzebowanie kobiet na żelazo wynosić może nawet 18 miligramów dziennie. Źródła żelaza

Sport na zdrowie

Uprawianie sportów wymaga nie tylko determinacji i silnej woli trenującego, ale także odpowiedniej diety i suplementacji. Zbilansowane posiłki, dostarczające odpowiedniej dawki niezbędnych witamin i minerałów, są kluczem do sukcesu. Aby w pełni cieszyć się sportową pasją, warto zadbać o siebie od środka. Każdy sportowiec – bez względu na rodzaj uprawianego sportu oraz stopień zaawansowania – jest narażony na odwodnienie i utratę elektrolitów. W trakcie intensywnych treningów, szczególnie w wysokiej temperaturze,

Dieta dla zdrowych włosów

Piękne włosy, to atrybut każdej kobiety i mężczyzn oczywiście również 😉 Jednak na codzień „torturujemy” je rozlicznymi zabiegami – farbowanie, suszenie, stylizacja, tony kosmetyków… Być może staramy się o nie dbać, ale same maseczki regeneracyjne nie wystarczą – konieczna jest odpowiednia dieta, która dostarczy kompletu witamin, minerałów i składników odżywczych niezbędnych dla piękna i zdrowia naszych włosów. Jaka jest zatem dieta dla zdrowych włosów? Jeżeli pragniesz mieć pełne połysku, mocne

Wapń i słów o nim kilka…

Wapń – niezbędny dla zdrowych kości, potrzebny do prawidłowego funkcjonowania mięśni i nerwów, pomaga także krwi w prawidłowym krzepnięciu. Niedobór wapnia ma bardzo poważne konsekwencje gdyż prowadzić może do osteoporozy czy osteopenii. Zalecana dzienna dawka to ilość od 1000 do 1200 mg wapnia dziennie dla osoby dorosłej w zależności od wieku. Najbardziej popularnym źródłem wapnia jest mleko i produkty mleczne, zaleca się średnio zjadać i wypijać około 3 filiżanek tych produktów

Kiedy dostarczyć sobie witamin i minerałów?

Większość ludzi ze względu na niezrównoważoną, nieodpowiednią dietę nie dostarcza odpowiednich ilości witamin i minerałów koniecznych by chronić się przed nowotworami, chorobami serc, czy wieloma innymi. Badacze uważają, iż większość ludzi korzysta z suplementów multiwitaminowych w sytuacjach: przebywania na dietach mających na celu odchudzanie, dostarczających poniżej 1500 kcal, gdy ogranicza się ilość spożywanego jedzenia, co sprawia często wrażenie, iż nie dostarcza się wówczas wystarczającej ilości składników odżywczych; gdy regularnie pomijane

Minerały – cynk

Cynk Cynk jest pierwiastkiem śladowym niezbędnym dla zdrowia skóry, włosów, prawidłowego działania układu odpornościowego, metabolizmu białek i funkcjonowaniu wielu układów enzymatycznych. Ponieważ jest niezbędny w syntezie białka oraz kwasów nukleinowych, jest bodźcem pobudzającym kurczliwość mięśni. Cynk jest także ważny w procesie tworzenia insuliny, przyspiesza gojenie ran, pomaga usprawnić pracę umysłową. Buduje tzw. palce cynkowe pośredniczące w wiązaniu białek regulatorowych do DNA. Nie należy jednak nadużywać jego dobroczynnych możliwości, gdyż przedawkowany

Witaminowy alfabet – witamina E

  Witamina E, jest przede wszystkim silnym przeciwutleniaczem, rozpuszcza się w tłuszczach. Jest zatem głównym antyoksydantem, jednocześnie biorąc udział w dostarczaniu składników odżywczych do komórek. Działanie witaminy E pomaga też naczyniom krwionośnym, chroni czerwone krwinki przed zbyt szybkim rozpadem. Chroni przed nowotworami, zaburzeniami wzroku, wypryskami skórnymi, osłabieniami pamięci czy choroba zwyrodnieniową stawów. Należy uważać z przyjmowaniem dużych dawek witaminy E, gdyż zakłócają one działanie leków obniżających krzepliwość krwi i przeciwzakrzepowe