Tłuszcz jest dla naszego organizmu tak samo ważny, jak białko, witaminy czy węglowodany. Po prostu ma gorszy PR – sprzyja przecież nadwadze, może powodować zły cholesterol i ogólnie, nie brzmi zbyt FIT. Jednak bez niego nasz organizm długo nie pociągnie. Zdrowe tłuszcze są nam niezbędne nawet na diecie redukcyjnej. Jakie są najlepsze źródła tłuszczów, ile warto ich spożywać, kiedy unikać?

Nie tylko białko i węglowodany

Każdy sportowiec wie, że białko buduje mięśnie, a węglowodany dają nam cenną energię, dzięki której potrafimy trenować. Jednak wbrew pozorom, tłuszcze nie przydają się jedynie zawodnikom sumo. Zdrowe tłuszcze są niezbędne dla układu krwionośnego, odpornościowego, pokarmowego, oddechowego czy pracy mózgu. Te zdrowe wpływają pozytywnie na anabolizm mięśniowy i przyczyniają się do szybszej regeneracji mięśni. Ponadto tłuszcze są również niezbędne do wchłaniania szeregu witamin przez organizm.

Jakie tłuszcze wybierać, żeby to wyszło na zdrowie?

Niestety – fakt, że tłuszcze są zdrowe, nie oznacza jeszcze, że możesz z rozkoszą zajadać się kotletami, serami i fast foodem. To szybka trasa do wysokiego poziomu cholesterolu i oponki. Tłuszcz tłuszczowi nierówny. Jeśli chcesz wybierać zdrowe tłuszcze postaw przede wszystkim na te roślinne – zdrowe oleje (lniany, migdałowy, oliwa z oliwek), orzechy i ich produkty (dobrej jakości masło orzechowe, bez soli czy czekoladowych płatków) nasiona (świeżo mielone siemię lniane!) oraz np. awokado.

Z tłuszczów zwierzęcych warto sięgać jedynie po ryby – i wyłącznie te dobrej jakości, o które niestety, trzeba się postarać. Nie są one również tanie. Za to bardzo zdrowe dla naszego organizmu.

Pamiętajmy, że często spożywamy oleje w produktach gotowych, nie zdając sobie nawet sprawy z ich ilości – smarując kanapkę margaryną, jedząc batoniki (pełne oleju palmowego), smażąc czy kupując w sklepach gotowe produkty.

Sprawdź zdrowe tłuszcze w ofercie Tanich Odżywek -> https://tanie-odzywki.pl/370-zdrowe-tluszcze

Ile tłuszczu w diecie?

Tłuszcz nie powinien przekraczać 15-30% dziennego zapotrzebowania kalorycznego. W diecie redukcyjnej powinien wynosić max. 15-20%, aby osiągnąć efekt o jaki walczymy, a jednocześnie zapewnić organizmowi wszystko co najlepsze.

Zacznij od morfologii

 

Każdy człowiek, również sportowiec, powinien wykonywać regularnie podstawowe badania, oceniające jego zdrowie i sprawność fizyczną. Możesz uważać, że bardzo zdrowo się odżywiasz i nie masz problemu z tłuszczami, ale zrób morfologię, aby mieć wszystko „na papierze”. Konieczne będzie badanie krwi pod względem cholesterolu (złego i dobrego) oraz trójglicerydów. Niech wynik badania będzie dla Ciebie wyznacznikiem w komponowaniu diety. Zarówno przy nadmiarze, jak i przy niedoborze tego składnika.