Odchudzanie i z tym związane spalanie tłuszczu wydaje się być prostą sprawą.. Właściwe ilości składników odżywczych, ćwiczenia spalające więcej kalorii niż ich dostarczamy i efekt murowany! Jak się jednak okazuje niewłaściwie prowadzona dieta i treningi, mogą tak zaburzyć metabolizm, że jedynym sposobem na schudnięcie będzie głodzenie się i wielogodzinne aeroby! To właśnie jest w wielkim skrócie załamanie metaboliczne.

Nasze ciało nie lubi zmian, a chudnąc bez wątpienia zabieramy mu nieraz spore ilości tłuszczu, zaczyna się zatem bronić i mimowolnie działa tak aby zapobiec dalszej jogo utracie. Nasz organizm sam z siebie zwiększa wówczas apetyt, obniża popęd płciowy, poziom energii czy tempo przemiany materii – utrudniając maksymalnie zrzucenie chociażby jednego dodatkowego kilograma…

Być może nawet Ty masz z tym problem? Jesz jak wróbelek, ćwiczysz jak opętany i nie chudniesz? Może to oznaczać, że Twój metabolizm został tak obniżony, że aby schudnąć niemal musisz się głodzić. Jeżeli czujesz że nie możesz spalić tłuszczu przy pomocy diety o rozsądnej kaloryczności jest to sygnał że cierpisz na załamanie metaboliczne.

Czy powodowane jest załamanie metaboliczne?

  • Dieta o zbyt niskiej kaloryczności stosowana przez dłuższy czas – drastycznie obniżony zostaje proces przemiany materii, w szczególności gdy łączysz je z ćwiczeniami o niskiej intensywności. Udowodniono, że takie postępowanie drastycznie obniża tempo przemiany materii, więc nie chudniemy tak jakbyśmy tego oczekiwali.
  • Ok udało się schudnąć po stosowaniu dosyć restrykcyjnej diety, ale po sukcesie wracamy do starych nawyków.. Nasze ciało nie jest w stanie tak szybko przywrócić tempa przemiany materii, co po powrocie do dotychczasowego  sposobu odżywiania sprawia, że nagle wzrasta ilość tkanki tłuszczowej – popularnie zwany efektem jo-jo. Efekt tego jest taki, że osoby, które naprzemiennie stosują rygorystyczne diety, aby po schudnięciu znowu dostarczać duże ilości kalorii, nie są w stanie schudnąć bez głodówek, gdyż zwyczajnie ich metabolizm jest rozstrojony.

Jak przeciwdziałam załamaniu metabolicznemu?

  • Po pierwsze nie spiesz się! Im wolniej spalamy tłuszcz, tym nasz organizm zostaje mniej obciążony, a metabolizm powoli się dostosowuje. Im łagodniej będziesz obniżać kaloryczność posiłków, tym efektywniej i skuteczniej schudniesz – na stałe! Nabierzesz dobrych nawyków i organizm sam się ustabilizuje.
  • Po drugie, nie zapominaj, aby po diecie redukcyjnej nie wracać za szybko do regularnej diety. Chyba że chcesz efektu jo-jo. Daj sobie czas i powoli zwiększaj kaloryczność posiłków. Taka spokojna i powolna „dieta po diecie” pozwoli ustabilizować organizm i przemianę materii, a odkładanie się tkanki tłuszczowej będzie zminimalizowane.
  • Nie bądź na diecie cały czas! Organizm tez musi czasami odpocząć. Raz na tydzień lub dwa możesz sobie zaszaleć i zjeść coś na co masz długo ukrywaną ochotę, a normalnie z racji diety i dbałości o formę zwyczajnie tego unikasz. Pozbądź się obsesji bycia w formie non stop – wszystko jest dla ludzi – w rozsądnych ilościach.
  • Aeroby o niskiej intensywności są bardzo lekkie i przyjemne, jednak gdy nie przeplatasz ich np. z wysiłkiem interwałowym, możesz spowolnić przemianę materii. Intensywniejszy wysiłek stosowany naprzemiennie z lekkim sprawi, że skuteczniej spalisz tłuszcz i nie obniżysz prawidłowego procesu przemiany materii.

 


Trening, Fitness, Dieta...
Chcesz dowiedzieć się więcej i być na bieżąco? Wpisz swój adres Email i dołącz do nas 🙂