Niemal każdy z nas męczył się kiedyś z wzdęciami i przykrymi „gazami”. Dolegliwości te są nie tylko uciążliwe, ale naprawdę potrafią uprzykrzyć życie.. A niestety często nie łatwo je kontrolować…

Nie ma pewnego sposobu na to aby zawsze im zapobiegać, ale ograniczając pewne produkty oraz eliminując niektóre błędy odżywiania można je z  powodzeniem ograniczyć.

Co sprzyja wzdęciom i „gazom”:

  • szybkie jedzenie, bez dokładnego przeżuwania;
  • nadmierny wysiłek bezpośrednio po posiłku;
  • zbyt dużo produktów wydymających jak groch, kapusta, brokuły, fasolka czy brukselka – są pyszne, ale aby nie cierpieć, lepiej je jeść w niewielkich porcjach, nie wykluczać! ale stale włączać do codziennego jadłospisu tyle, że z umiarem;
  • zbyt duże ilości soli lub za mało wody w codziennej diecie;
  • łączenie owoców z innymi produktami;
  • nieregularne posiłki i objadanie się w sytuacjach nerwowych;
  • nadmiar stresów, które niewątpliwie wpływają na układ pokarmowy.

Jeżeli jednak pomimo wszystko stale cierpisz na dolegliwości związane z trawieniem czy z wzdęciami, warto wprowadzić do codziennej diety kilka produktów, które poprawiają harmonię trawienia, wspomagając tym samym prawidłowe działanie przewodu pokarmowego:

  • woda – pij szklankę przed posiłkiem i unikaj picia w trakcie jedzenia;
  • seler naciowy – jest źródłem sodu i potasu, pozwalając utrzymać równowagę wodno -elektrolitową;
  • cykoria jest bogactwem probiotyków, pomagając utrzymać właściwą florę bakteryjną w jelitach;
  • Surowa koszona kapusta dzięki zawartych w niej enzymach i bakteriach bardzo korzystnie usprawnia proces trawienia;
  • błonnik – doskonale usprawnia przewód pokarmowy, ale należy wprowadzać go stopniowo;
  • proso i brązowy ryż dzięki swoim właściwościom wspomagają florę bakteryjną;
  • siemię lniane – niezastąpione we wspomaganiu nawilżenia jelit dzięki substancjom śluzowym, a dodatkowe wspaniałe źródło błonnika;
  •  jogurty z żywymi kulturami bakterii
  • zioła jak bazylia, mięta, rozmaryn, tymianek, natka pietruszki – są doskonałym wsparciem dla prawidłowego trawienia, a dodatkowo mają nieocenione walory smakowe!
  • herbaty imbirowe, z koprem włoskim czy miętą rozluźniają układ pokarmowy;
  • herbata z pokrzywy zapobiega wrzodom żołądka i jelit oraz wspomaga przemianę materii.