Magnez to pierwiastek, który ma działanie uspokajające. Wpływa na pamięć i koncentrację. Jego prawidłowa ilość zapobiega chorobom serca i zmniejsza bóle miesiączkowe. Niedobór magnezu może wywoływać skurcze mięśni i osłabienie kości.

Wpływ magnezu na układ nerwowy

Magnez to pierwiastek, który odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Zmniejsza nadpobudliwość oraz uspokaja. Poprawia też pamięć i koncentrację. Niedobór magnezu może powodować stany lękowe, kłopoty z zasypianiem oraz nadmierne zmęczenie. Często pojawiają się też bóle głowy i migrena. Aby zapewnić sobie prawidłową ilość tego ważnego składnika w diecie, należy wybierać kasze (w szczególności gryczaną), kakao, rośliny strączkowe, orzechy, a także pełnoziarniste mąki i suszone owoce. Warto wiedzieć, że pierwiastek z produktów spożywczych wchłania się w około 30-40%. Aby uzupełnić jego poziom, można sięgnąć po suplementy. Najlepszy magnez to ten w formie mleczanu lub cytrynianu magnezu. Dobrze wchłanialne są też chlorek, chelat i węglan magnezu. Warto kupować preparaty z dodatkiem witaminy B6, która ułatwia jego wchłanianie (więcej informacji znajduje się tutaj).

Układ sercowo-naczyniowy a magnez

Magnez ma istotny wpływ na działanie układu sercowo-naczyniowego. Obniża ryzyko zawału i rozwoju nadciśnienia tętniczego. Zmniejsza ryzyko powstania zakrzepów i zapobiega chorobom serca. U osób z niedoborem magnezu może występować szybsze bicie serca, a także zaburzenia rytmu i niedokrwienie mięśnia sercowego.

Mocne kości a magnez

Wapń, witamina D oraz magnez to składniki kości. Prawidłowa ilość tych pierwiastków wzmacnia układ kostny oraz zęby, a także chroni przed osteoporozą. Warto wiedzieć, że należy dostarczać dwa razy mniej magnezu niż wapnia. W przypadku zaburzonej równowagi pomiędzy nimi ich działanie jest osłabione.

Wpływ magnezu na układ mięśniowy

Magnez ma też duży udział w funkcjonowaniu układu mięśniowego. Reguluje napięcie mięśni. Rozluźnia je i ma działanie rozkurczające. Prawidłowa ilość pierwiastka w organizmie zmniejsza dolegliwości pojawiające się przed i w trakcie miesiączkowania. Niedobór magnezu może natomiast skutkować skurczami mięśni, np. stóp i łydek, drganiem rąk i powiek. Powoduje też bolesne menstruacje.