Jeśli przez jakiś czas byłeś typem „kanapowca”, a z wiosną poczułeś w sobie chęć zmian, to jest to najlepszy moment, by znów zacząć żyć aktywnie. Pierwszy trening po długim czasie bezruchu powoduje jednak ból mięśni. Czy tak być musi? Zaraz znajdziemy odpowiedź na to pytanie.

Dobierz trening do możliwości

Organizm, który przez długi czas pozostawał w stanie biernym rozleniwił się. Mięśnie zwiotczały i radykalnie spadła ich jędrność i wytrzymałość Nic więc dziwnego, że pierwsze próby intensywniejszych ćwiczeń powodują ból. Zbyt forsowny trening nie jest wskazany, bo zamiast zachęcić Cię do dalszej aktywności, spowoduje przeciążenie i ból mięśni. Taki trening może się wręcz skończyć kontuzją, której leczenie może potrwać nawet kilka tygodni.

A zatem, jeśli miałeś dłuższą przerwę w ćwiczeniach, to nie wybieraj się od razu na dwie godziny fitness czy na siłownię. Zacznij powoli, od mniej intensywnych treningów, żeby Twoje mięśnie i organizm mogły się przyzwyczaić do ponownego wysiłku. W ten sposób ochronisz mięśnie, dasz im czas na rozruch i wbrew pozorom szybciej osiągniesz rezultaty, niż wtedy, gdy od razu zaczniesz z „grubej rury”.

Daj mięśniom czas na regenerację

Pamiętaj, że nawet wtedy, gdy będziesz dobierać rodzaj ćwiczeń do swoich możliwości, musisz pamiętać o niezbędnym czasie na regenerację. Jeśli zaczniesz ćwiczyć codziennie, to Twój organizm po kilku takich dniach może się zbuntować i zareagować właśnie bólem mięśniowym.

Jeśli chcesz tego uniknąć, to uwzględnij w swoim grafiku ćwiczeń przerwy. Dzięki nim mięśnie się zregenerują i przed kolejnymi ćwiczeniami staną się mocniejsze. To z kolei pozytywnie wpłynie na ich wytrzymałość i będą mniej podatne na przeciążenia i urazy.

Dbaj o mięśnie po wysiłku

Trenując nie możesz również zapominać o odpowiednim traktowaniu mięśni. Dobrze zrobi im rozmasowanie, rozciąganie czy gorący prysznic. Wielu sportowców stosuje również naprzemienny, zimny i gorący natrysk. Pobudzają w ten sposób krążenie w mięśniach, co znacząco przyspiesza ich regenerację. Warto z tej metody skorzystać nawet wtedy, gdy nie czujemy bólu mięśni, ale wiemy, jakie partie mięśniowe mocniej eksploatowaliśmy w czasie treningu.

Pamiętaj o diecie

Jak widzisz, są sposoby, by uniknąć bólu mięśni po wysiłku. Dbając o mięśnie warto również pamiętać o odpowiedniej diecie. Należy przede wszystkim zadbać o właściwe nawodnienie organizmu oraz o obecność białka w spożywanych posiłkach, zwłaszcza w tym spożywanym do godziny po treningu.

Więcej na http://amol.pl/