Treningi interwałowe budzą obecnie spore zainteresowanie. W ostatnim czasie stały się podstawą treningów nie tylko zawodowych sportowców, ale również amatorów aktywności fizycznej. Czym jest trening interwałowy? Dlaczego warto z niego korzystać? Kto powinien się na niego zdecydować?

Plan treningowy stanowi często postawę udanej walki z kilogramami i osiągnięcia wymarzonej sylwetki. Twoje BMI ewidentnie wskazuje na to, że powinnaś zacząć myśleć o intensywnym treningu (więcej na ten temat znajdziesz na BMI – kobieta.wp.pl)? Zobacz, czym jest plan interwałowy, tak chętnie wykorzystywany przez sportowców w dzisiejszych czasach.

Trening interwałowy – definicja

Trening interwałowy to specyficzna strategia treningowa, która polega na przeplataniu krótkich, ale niezwykle intensywnych ćwiczeń z nieco dłuższymi, niewymagającymi większego wysiłku ćwiczeniami. Typowy trening interwałowy trwa od kilku do kilkunastu minut i stanowi cenne urozmaicenie codziennych ćwiczeń.

Trening interwałowy – korzyści

Specjaliści oraz sportowcy zwracają uwagę na dwie główne zalety treningu interwałowego. Po pierwsze, ma on znamienny wpływ na spalanie tkanki tłuszczowej. Przy zdecydowanie krótszym treningu, o znacznie wyższym stopniu intensywności, organizm spala trzy razy więcej tłuszczu niż przy zwykłych ćwiczeniach. Co więcej, tłuszcz spalany jest także po kilku godzinach od zakończenia treningu. Interwał ma również dobry wpływ na kondycję oraz wydolność płuc.

Trening interwałowy – jak ćwiczyć?

Do interwału należy się odpowiednio przygotować. Choć są to treningi krótkie, to niezwykle wyczerpujące dla organizmu. Nie warto więc brać się za tego typu ćwiczenia z tzw. „marszu”. Szacuje się, że trening interwałowy powinien poprzedzony być miesięcznym planem o średniej intensywności. Ustalając trening interwałowy, należy pamiętać, aby uwzględnić w nim swój poziom kondycji. Interwał można wykonywać poprzez tradycyjny bieg, jazdę na rowerze, pływanie itd.

Wskazówki dla treningu interwałowego

Aby trening interwałowy nie okazał się za mocny, warto pamiętać o kilku wskazówkach. Po pierwsze, nie zapominajmy o nawadnianiu organizmu, po drugie, nie przeciążajmy się – interwał nie powinien trwać dłużej niż 25 minut. Nie wykonujmy też ćwiczeń na czczo (organizmowi potrzebna jest przecież energia!), a także nie łączmy treningu interwałowego z innymi siłowymi lub aerobowymi. Pamiętajmy również o odpoczynku – po intensywnym treningu należy się dzień przerwy.

Przykładowy prosty trening interwałowy

  • Rozgrzewka – około 10 minut, tak by przygotować ciało do wzmożonego wysiłku.
  • Trening główny – czyli 2-3 powtórzenia następujących czynności: najpierw maksymalny wysiłek (np. sprint) przez około 30 sekund, po czym następują około 90-sekundowy wysiłek mniejszej intensywności (np. trucht).
  • Ochłonięcie – około 5 minut.

 

Trening interwałowy – czy warto?

Specjaliści zgodnie utrzymują, że tak. Trening ten hartuje nie tylko ciało, ale również ducha. To doskonałe narzędzie dla kogoś, kto chce w szybkim tempie zmniejszyć swoją tkankę tłuszczową. Popularność treningów interwałowych sprawiła, że obecnie znaleźć można kilka jego rodzajów.

 

  1. Chentkiewicz