Łosoś, tuńczyk, śledzie, makrela, sardynki czy pstrągi to tłuste ryby, które są niezwykle bogatym źródłem białka, witamin i minerałów, odgrywających niezwykle ważną rolę dla naszego zdrowia, w szczególności dla naszego serca. Znakomicie wręcz wpływają na zdrowie, także za sprawą kwasów tłuszczowych omega-3. Nie bez powodu zaleca się zjadanie minimum dwóch porcji tych zdrowych tłustych ryb tygodniowo.

Ponieważ tłuste ryby te nie zawierają szkodliwych nasyconych kwasów tłuszczowych, występujących często w produktach białkowych pochodzenia zwierzęcego, stają się one doskonałym i niezastąpionym źródłem wysokowartościowego białka. Z kolei kwasy tłuszczowe omega-3 DHA oraz EPA według badań bardzo korzystnie wpływają na profilaktykę chorób jak astma, depresja, nadciśnienie, łuszczyca, reumatoidalne zapalenie stawów czy chorób serca.  Witaminy z grupy B których to spore ilości zawierają tłuste ryby, pomagają w trawieniu, wzmacniają odporność czy poprawiają samopoczucie. B12, której to witaminy doskonałym źródłem są w szczególności łosoś, makrela oraz świeży tuńczyk, doskonale wspomaga tworzenie ciałek krwi i usprawnia układ nerwowy. Z kolei witamina D zawarta w łososiu i makreli, wspomaga układ kostny. Dodatkowo ryby te są dobrym źródłem żelaza tak ważnego w leczeniu anemii oraz wpływającego na właściwe dotlenienie krwi.

Warto pamiętać, że ryby poddane obróbce termicznej są bezpieczniejszym rozwiązaniem, gdyz pozbawione są pasożytów i chorobotwórczych mikroorganizmów. Puszkowane łososie czy sardynki z kolei jedzone razem z ośćmi, są doskonałym źródłem wapnia.

Kilka propozycji podania ryb:

  • pyszną sałatkę, można przyrządzić ze śledzia, posiekanych orzechów, pokrojonych w kostkę buraków i jabłek z dodatkiem sosu winegret;
  • dla lubiących pasty kanapkowe – zmiksuj tuńczyka z puszki z ugotowaną białą fasolą oraz sokiem z cytryny lub w wersji z ugotowanym łososiem, połączonego z chudą śmietanką, kaparami i koperkiem – idealny dodatek do tostów lub na grube plastry ogórka!
  • paszteciki? – rozdrobnione sardynki z puszki zmiksuj z ziemniakami, uformuj paszteciki i zapiecz – pyszna przekąska!
  • rozdrobnionego tuńczyka połącz z odrobiną majonezu oraz soku z cytryny – będzie to idealny dodatek do kurczaka na zimno;
  • sałatka? – połącz kawałki świeżej ryby z owocami cytrusowymi i sosem winegret również cytrusowym – powstanie super orzeźwiający dodatek!