W dzisiejszych czasach stres staje się nieodłącznym elementem naszego życia – niestety.. Oto kilka opcji jak się rozluźnić i załagodzić to niekomfortowe uczucie presji odbijające się na naszym zdrowiu fizycznym i psychicznym.

Oddychanie rozluźniające (pomaga nauczyć się oddychać głęboko w sposób rozluźniający):

  • połóż się na plecach na łóżku bądź innej płaskiej powierzchni, lekko rozsuń nogi, jedną rękę kładąc luźno na brzuchu, a drugą na klatce piersiowej;
  • wdychaj powietrze przez nos, unosząc brzuch, a następnie wydychając powoli również przez nos naciskaj na brzuch; skup się na oddychaniu przez kilka minut, mając świadomość podnoszącej się i opadającej ręki na brzuchu; każdy oddech powinien być płynny, równy niczym ruch fal;
  • wydychając powietrze z płuc wyobrażaj sobie, że wraz z nim wypływa całe napięcie, przy każdym powtórzeniu wydychania odliczaj powoli do 4, i wdychaj również odliczając w podobny sposób;
  • w razie problemów z długością oddechu, można go skrócić, oddychać wolniej i płycej, ważne by był to oddech równy i spokojny.

Stopniowe rozluźnianie mięśni:

  • usiądź lub połóż się w wygodnej pozycji i zamknij oczy; pozwól by szczęka opadła, a powieki były zamknięte, ale nie zaciśnięte;
  • w myślach przyjrzyj się swojemu ciału, zaczynając od palców u stóp, powoli przechodząc do głowy skupiając się na każdej części indywidualnie; wyobraź sobie, jak ze wszystkich miejsc odpływa napięcie;
  • napinaj mięśnie kolejno w każdej części ciała na 5 sekund, rozluźniaj przechodząc do kolejnej okolicy.

Wizualizacja:

  • będąc nadal w wygodnej pozycji pozwól, aby myśli przepływały swobodnie, nie skupiaj się na niczym konkretnym; przekonaj siebie, że czujesz się rozluźniony, spokojny, że masz ciepłe (lub chłodne gdy jest gorąco) ręce, że serce bije spokojnie;
  • oddech powinien być powolny, głęboki i regularny; w momencie gdy czujesz się rozluźniony wyobraź sobie, że znajdujesz się w swoim ulubionym miejscu, w niespotykanym pięknie i tak przez 5-10 minut, po czy stopniowo wyprowadź się z tego stanu.

 

Techniki relaksacyjne – Fiteria.pl