Trenując niezwykle intensywnie, nasz organizm jest poddawany ogromnym obciążeniom zarówno fizycznym, jak i psychicznym. Naturalna równowaga organizmu, która jest zakłócona wyczerpującym wysiłkiem, może prowadzić do osłabienia wydolności i wielu zaburzeń zdrowotnych

Czy to amator czy zawodowiec, chcąc zwiększać efektywność, musi pamiętać o odnowie biologicznej wycieńczonego ogromnym wysiłkiem organizmu, stosując rozmaite metody odnowy biologicznej, które mają za zadanie uzupełnić straty energetyczne oraz mikro- i makroskładnikowe. Stąd też wysnuć można fakt, iż aby osiągnąć sukces i podnieść wyniki w treningu sportowym konieczne jest stosowanie określonych zasad żywienia, które są podwaliną właściwej regeneracji. W tak intensywnym trybie życia, nawet najmniejsze dolegliwości mogą zakłócić całą maszynerię treningów, wytyczonych planów, a nawet zmusić do ich ograniczenia a nawet zawieszenia.

Te wszystkie powyższe uwarunkowania, zmuszają poniekąd do sięgania po suplementy, gdyż w dzisiejszym świecie rywalizacja z najlepszymi jest możliwa tylko ze wspomaganiem. Sama zdrowa dieta to niestety zbyt mało.

Pamiętać należy jednak o tym czym dla danej jednostki jest sport i co chce przez niego osiągnąć. Amator, który trenuje 2-3 razy w tygodniu, może obejść się bez suplementów, gdyż dobrze ułożona dieta oraz właściwy odpoczynek w zupełności wystarczą do regeneracji układów nerwowego i ruchowego. Ewentualnym dodatkiem mogą tu być witaminy i minerały, białko serwatkowe lub BCAA. W przypadku wyczynowca lub zawodowca, bądź też w okresie wzmożonych przygotowań np. do maratonu czy innego konkursu, bez suplementacji się nie obejdzie. U zawodowców, suplementacja musi być szczegółowo wręcz specjalistycznie rozplanowana, podzielona na różne grupy suplementów i różne ich ilości.

 

Zdrowe odżywianie – Fiteria.pl – Suplementy