Sezon zimowy jest nie tylko trudny dla naszej odporności, ale również dla naszych stóp. Jak zadbać o stopy zimą?

Stopy zimą narażone są na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych – przemoczenia czy przemarznięcia. Grube skarpety i buty chronią stopy przed zimnem, ale często też mogą przynosić skutek odwrotny. Mocno ściśnięte stopy są bardziej narażone na zmarznięcie i odmrożenie ze względu na miejscowe niedokrwienie i dodatkowo pocą się bardziej niż zwykle.

Dlatego warto również w zimie pielęgnować skórę naszych stóp!

Wystarczy stosować kilka prostych zasad.

  • Gdy przemarzną stopy należy zanurzyć je w letniej wodzie i stopniowo zwiększać jej temperaturę. Pamiętaj by nigdy nie wkładać nóg od razu do gorącej wody, unikniesz wówczas szoku termicznego. Na rozgrzane i osuszone stopy zakładamy wełniane skarpety.
  • Zimą zdarza nam się również przemoczyć buty przez co nasze stopy narażone są na infekcje oraz grzybicę. Zamknięta w bucie noga nie oddycha, szybko się poci, przez co musi chłonąć nadmiar wilgoci. Aby temu zapobiec należy stosować krem lub wkładki przeciwpotowe. Zimą dobrze jest mieć ze sobą drugą parę skarpet, żeby w razie przemoczenia, założyć suche.
  • Ważne by w zimie pamiętać o codziennej pielęgnacji naskórka. Starajmy się regularnie usuwać zgrubiały naskórek. Z mniejszym zgrubieniem poradzi sobie peeling lub krem złuszczający do stóp, z większym specjalna tarka.
  • Używajmy również codziennie kremów. Najlepsze dla stóp będą kremy natłuszczające, zawierające witaminę E i glicerynę.
  • By poprawić kondycję naszych stóp warto, co jakiś czas zafundować sobie domowe spa:
  1. Kąpiel w soli morskiej: w dużej misce rozpuścić 1 szklanki soli morskiej. Stopy moczyć 20 minut. Dokładnie osuszyć.
  2. Kąpiel rumiankowa z dodatkiem soli: dwie torebki rumianku zalać litrem wrzątku. Po 10 minutach przelać napar do miski z ciepłą wodą. Moczyć stopy 20 minut. Osuszyć i założyć skarpetki.
  3. Maseczka z płatków owsianych: dwie łyżki płatków owsianych zmieszać z dwiema łyżkami ciepłego mleka. Nałożyć na stopy na 20 minut. Następnie zmyć stopy ciepłą wodą i dobrze osuszyć.
  4. Maska bananowa: rozgnieć trzy banany i dodaj do nich dwie łyżki serka homogenizowanego. Nałóż maskę na stopy i zmyj ciepłą wodą po kwadransie.

Aleksandra Lebryk