Smakowite, o pięknej barwie maliny to owoce, których nie sposób pominąć w letnim łasuchowaniu. Doskonałe źródło wielu dobroczynnych związków roślinnych, minerałów oraz witamin są niczym eliksir dla naszego zdrowia.

Malina uprawiana jest najczęściej w umiarkowanym klimacie, pochodzi z Europy, a jej głównymi producentami jest Polska, Stany Zjednoczone, Niemcy i Chile. Są doskonałym źródłem błonnika i przeciwutleniaczy, a przy tym są mało kaloryczne bo w 100 g zawierają ich raptem 52, z kolei błonnika aż 6,5 g co daje ponad 16% dziennego zapotrzebowania na ten cenny składnik.

  • Maliny to istne bogactwo flawonoidów fenolowych jak antocyjany fitochemiczne, taniny, kwercetyna czy katechiny, które mają udowodnione działanie antyrakowe, odmładzające, przeciwzapalne czy zapobiegające chorobom neurodegeneracyjnym.
  • Zawarty w malinach ksylitol – substytut cukru jest idealny przy diecie wymagającej produktów o niskim indeksie glikemicznym. Pozwala uregulować wahania cukru we krwi, dlatego malinki polecić warto np. cukrzykom.
  • Źródło witaminy C to niewątpliwy atut malin. Ten silny przeciwutleniacz znajduje się w ilości aż 26,2 mg na 100 g owoców. Jedząc malinki wspomagamy naszą odporność, odpieramy wolne rodniki czy przeciwdziałamy stanom zapalnym.
  • Bogate w witaminę A oraz E, które wspomagają nasz organizm w walce z wieloma schorzeniami, wstrzymują procesy starzenia i chronią przed wolnymi rodnikami.
  • Składniki mineralne jak potas, mangan, miedź, żelazo czy magnez są kolejnym powodem dla którego warto wcinać te słodkości. Potas jest ważnym składnikiem komórek i płynów ustrojowych, które pomagają w kontroli rytmu serca i ciśnienia krwi. Miedź przykładowo jest potrzebna przy produkcji czerwonych krwinek.
  • Kompleks witamin B i K sprawia, iż maliny doskonale wspomagają metabolizm węglowodanów, białek i tłuszczy.

Jak zajadać maliny?

Są doskonałym dodatkiem do sałatek, ciast, sprawdzają się jako lekka i zdrowa przekąska miedzy posiłkami. Maliny są również hitem wśród przetworów na bazie mleka jak koktajle, lody czy jogurty.