Czasami zapominamy o tym niezwykle bogatym w związki obniżające ciśnienie krwi oraz redukujące ryzyko niektórych nowotworów warzywie. Jest on bogaty także w spore ilości potasu i witaminy C, dlatego naprawdę warto urozmaicić dietę w ten niezwykle aromatyczny dodatek.

Spośród związków zawartych w selerze naciowym warto wymienić apigeninę, która to poza właściwościami przeciwnowotworowymi jest także przeciwzapalna. Ważny jest także błonnik nierozpuszczalny, który to właśnie czyni z selera naciowego dietetyczną przekąskę. Produkty w niego bogate są niskokaloryczne, zapewniając jednocześnie poczucie sytości, błonnik ten wchłania wodę, zwiększając objętość trawionej masy pokarmowej, a na dodatek pomaga to w regulacji pracy układu pokarmowego.

Same nasiona selera są ciekawym wzbogaceniem kiszonek, marynat i wywarów, dodając im jednocześnie znacznej ilości dobroczynnych składników jak limonen, kumaryna czy wspomnianą wcześniej apigeninę. Mają one także właściwości przeciwzapalne i wedle ludowych porzekadeł mogą łagodzić zapalenia stawów.

Jak zajadać seler naciowy? Oto kilka sposobów:

  • zrób dip z selerem – pokrojony drobno seler wymieszaj z cebulką, czosnkiem, i natką pietruszki, dopraw octem winnym i musztardą – idealny do mięs z grilla i hamburgerów;
  • może koktajl? – zmiksuj selera z sokiem pomidorowym i odrobiną chrzanu – bomba witaminowa i odżywcza;
  • jako dodatek do ryb podsmaż pokrojonego w drobne paseczki selera na oliwie z oliwek z dodatkiem posiekanych orzechów włoskich;
  • zupa – krem 3 selery – zmiksuj ugotowane łodygi selera, liście selera, czosnek oraz szczyptę nasion selera i dopraw solą i innymi ziołami, następnie dodaj odrobinę mleka i gotowe.