Zajadając różnego rodzaje sałaty dostarczamy swojemu ciału cenny błonnik i przeciwutleniacze. Rukola, cykoria, mniszek lekarski, roszponka, radicchio i rukiew wodna są bogactwem składników odżywczych.

Doskonałym źródłem beta-karotenu są przede wszystkim rukola, cykoria i mniszek lekarski, pomaga on zapobiegać trądzikowi, nowotworom i wspaniale wpływa na wzrok. Sałaty zawierają także sporo błonnika nierozpuszczalnego, który syci i poprawia prace układu pokarmowego. Ponadto sałaty zawierają znaczne ilości węglowodanów fruktooligosacharydów i inuliny, które to wpływają na namnażanie się dobroczynnych bakterii w przewodzie pokarmowym, pomagają zwalczać nowotwory, zaparcia, cukrzycę, biegunki, choroby serca czy otyłość, a także osteoporozę. Sałaty bogate są także w kwas foliowy, witaminy C oraz E, a także potas.
Ponieważ oliwa korzystnie wpływa na działanie beta-karotenu, najlepszym sosem do sałaty jest właśnie taki na jej bazie. Oto kilka innych opcji na podanie sałaty:

  • przysmaż rukiew wodną lub rukolę na oliwie z oliwek z czosnkiem i czerwoną papryką pokrojoną w paseczki, będzie to idealny dodatek do głównego dania;
  • cykoria połączona z chrupiącym bekonem, grzankami z pełnoziarnistego pieczywa oraz z dodatkiem sosu  winegret na ciepło z czerwonym winem będzie wspaniałym daniem;
  • sos do makaronu? – podsmaż mniszek lekarski na oliwie z oliwek z jasnymi rodzynkami i orzeszkami piniowymi i wymieszaj z makaronem, posypując całość parmezanem;
  • zupa na upały? – zmiksuj sok pomidorowy z rukwią wodną, octem winnym i kostkami lodu;
  • idealnie będzie smakował grillowany kurczak na liściach sałaty polanych sosem winegret;
  • idealnie skomponują się z sałatkami owocowymi gorzkie gatunki sałat takie jak rukola, rukiew wodna czy radicchio.

 

Sałata w rozmaitym wydaniu.

Zdrowe odżywianie – Fiteria.pl