Ryż jest jednym z głównych produktów po jakie sięgamy w codziennych posiłkach. Nie wszyscy jednak zdajemy sobie sprawę z jego właściwości i bogactwa złożonych węglowodanów, błonnika i składników odżywczych. Dodatkowo jest on produktem bezglutenowym, dlatego stanowi podstawę żywienia osób cierpiących na celiakię lub posiadających na gluten uczulenie.

Te małe ziarenka są doskonałym źródłem kwasu foliowego, tak ważnego w diecie kobiet oczekujących dziecka, gdyż obniża ryzyko chorób serca oraz wad układu nerwowego. Już jedna szklanka ryżu zapewnia 23% dziennego zapotrzebowania na ten cenny składnik. Brązowy ryż wart jest polecenia ze względu na wysoką zawartość magnezu, który to pomaga zapobiegać skurczom, łagodzi objawy napięcia przedmiesiączkowego czy ryzyko zachorowań na kamicę nerkową, a szklanka ryżu pokrywa ponad 20% dziennego zapotrzebowania. Warto pamiętać także o zawartości oryzanolu, mieszaninie różnych postaci kwasu ferulowego oraz terpenów znajdujących się w łusce brązowego ryżu. Ma ponoć właściwości łagodzenia uderzeń gorąca w okresie menopauzalnym, obniża stężenie złego cholesterolu a także wspomaga walkę z nowotworami . Selen to pierwiastek którego niemal 30% dziennego zapotrzebowania pokryjemy zjadając porcję ryżu wielkości szklanki. Przeciwdziała on alergiom, astmie, zaćmie, niepłodności a także przerostowi gruczołu krokowego u panów. W tej samej porcji ryżu znajdziemy także niemal 14% dziennego zapotrzebowania na witaminę B6, która to jest niezbędna w leczeniu alergii, stanów lękowych, depresji czy wspomaga ochronę serca. Ponieważ ryż zawiera węglowodany złożone, które dostarczają energii oraz absorbują płyny, nie od dziś słynie jako doskonały lek na biegunkę czy zgagi.

Jeżeli chcesz jak najwięcej skorzystać z dobroczynnych właściwości ryżu, wybieraj ten brązowy, który ma najwięcej właściwości zdrowotnych i składników odżywczych. Dodatkowo zawiera on spore ilości błonnika rozpuszczalnego. Jeżeli nie chcesz utracić szczególnie witaminy B oraz wielu minerałów warto gotować ryż w jak najmniejszej ilości wody i nie płukać go przed gotowaniem. W duecie z groszkiem, fasolką lub innymi z roślin strączkowych stanowi wspaniałe źródło białka.

Jak jeść ryż?

  • Jedz ryż na śniadanie! Rozgotuj brązowy ryż w rosole z kurczaka i zajadaj jak owsiankę.
  • Lubisz naleśniki? Do ciasta naleśnikowego dodawaj ugotowany ryż i zioła. Tak przygotowane placki będą doskonałym dodatkiem do dania głównego np. gulaszu.
  • Ugotowany ryż doskonale urozmaici konsystencję chleba kukurydzianego, dlatego piekąc domowy chleb dodaj szklankę ryżu!
  • Spróbuj mleka ryżowego (dostępnego w sklepach ze zdrową żywności) – idealnie zastąpi mleko krowie w przyrządzaniu deserów 🙂