Ryby to prawdziwa skarbnica wartościowych składników, z których każdy powinien czerpać.

Ryby to produkt spożywczy, który powinien być obecny w diecie każdego. To prawdziwe bogactwo różnych wartościowych produktów odżywczych. A oprócz tego, przy udziale ryb można stworzyć różnorodne i naprawdę smaczne dania.

Mity na temat ryb

Naukowcy przekonują, że ryby powinno się jeść nawet dwa razy w tygodniu. Jednak medialne doniesienia sugerują, że ryby wcale nie są takie zdrowe, ponieważ mogą być one zatrute bardzo szkodliwymi substancjami. Chodzi głównie o ryby morskie, które w wyniku obecności w wodzie metali ciężkich, mają zatruty organizm. Ma to pośrednio wpływać na rozwój płodu u kobiety w ciąży, zwiększać ryzyko zachorowania na nowotwór i czynić jeszcze wiele innych szkód w organizmie. Jest to poniekąd prawda, dlatego warto wybierać ryby z pewnego źródła, raczej dziko żyjące, niż hodowlane (takie jak panga). Dobrze jest także wybierać egzemplarze mniejsze – większe mogą być przekarmiane albo stare. Nie warto jednak wpadać w paranoję – mięso ryby jest naprawdę zdrowe!

Cenne tłuszcze omega-3

Tłuszcz mięsny zawiera wiele nasyconych kwasów tłuszczowych, które mogą powodować pojawienie się miażdżycy. W przeciwieństwie do nich, rybi tłuszcz jest bardzo zdrowy. Ma on zdolność do zmniejszenia stężenia trójglicerydów we krwi. Wpływa także na wyregulowanie ciśnienia tętniczego. Najwyższe ilości dobroczynnych kwasów tłuszczowych omega-3 można znaleźć w tłustych rybach morskich. W polskich warunkach warto sięgać po łososia, śledzia, makrelę albo tuńczyka. Kwasy tłuszczowe omega-3 to wręcz niezbędny składnik do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Są one ważne dla pracy mózgu. Badania potwierdzają, że regularne spożywanie ryb pozwala na uniknięcie chorób typowych dla okresu starości, takich jak demencja starcza i choroba Alzheimera. Kwasy omega-3 poprawiają ostrość widzenia. To także element zapobiegający pojawieniu się osteoporozy, wpływający na wzmocnienie układu odpornościowego. Ten składnik wpływa również na gładkość skóry.

Zdrowe witaminy

Ryby są również bogatym źródłem witamin niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Tłuste ryby, szczególnie zalecane, posiadają duże ilości witamin z grup A, D i E. Z kolei chude ryby to również dobre źródło witamin z grupy B.

Warto docenić także zawartość składników mineralnych w rybach. Szczególnie cenny jest selen i jod. Akurat te minerały są stosunkowo rzadko spotykane w innych produktach spożywczych. Ryby z puszki, zwłaszcza serwowane w całości, jak na przykład sardynki, potrafią zachować wiele swoich cennych składników odżywczych. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku ryby w kawałkach, na przykład tuńczyka z puszki, który na skutek takiego przetworzenia bardzo wiele traci. Tuńczyk to ryba długowieczna, więc lepiej jest unikać starych ryb, które najczęściej są podstawą do tworzenia konserw.

Ryby wędzone zawierają mniejsze ilości cennych składników, a do tego mają zwiększoną zawartość sodu. Mowa tu szczególnie o egzemplarzach ze sztucznymi dodatkami, takimi jak aromat dymy wędzarniczego. Tego typu produkty nie powinny gościć w diecie częściej, niż raz na dwa tygodnie.

Spiropharm – preparaty ze spiruliny