Piękna i gładka skóra jest marzeniem każdej z nas jednak czasami pomimo starań pojawiają się na niej skazy jakimi są rozstępy. Walka z nimi nie jest łatwa, ale czasami pomimo zapobiegania i tak się pojawiają.

Rozstępy są wrzecionowatymi pasmami, które najczęściej tworzą się na skórze brzucha, pośladków, ud czy piersi. W przypadku jednak osób uprawiających np. wyczynowo kulturystykę czy sporty siłowe często występują na skórze wewnętrznej ramion, pod ramionami, na klatce piersiowej, barkach czy wewnętrznej stronie ud, czyli tam gdzie skóra narażona jest na spore zmiany pod wpływem nadmiernego rozciągania, co prowadzi do zerwania sieci włókien kolagenowych tworzących skórną strukturę.

Przyczyn powstawania rozstępów jest wiele, dlatego nie wszystkie są łatwe w zwalczaniu, a nawet zapobieganiu. Najczęściej pojawiają się na skutek zmian hormonalnych, znacznego wzrostu czy spadku masy ciała, ciąży, ale także czynników genetycznych oraz przy zaburzeniach tkanki łącznej. Dodatkowo ich powstawaniu sprzyjają same z siebie okresy dojrzewania, ciąży czy menopauzy.

Rozstępy rozróżnić można w dwóch fazach: zapalnej i zanikowej. Pierwsza z nich objawia się rozstępami silnie zaczerwienionymi bądź różowymi, ułożonymi równolegle. Warto zacząć walczyć z nimi gdy tylko zauważymy pierwsze oznaki, wtedy jest duża szansa na całkowite ich wyleczenie.

Fazę zanikową rozstępów można rozpoznać po ich zbladnięciu. Wówczas przybierają one formę trudniejszą do usunięcia.. W zasadzie jedyna względnie skuteczną metodą staje się tu laserowy zabieg medycyny estetycznej, nie może ona jednak zapewnić pełnej skuteczności, znacznie je wybieli i sprawi, że będą mniej widoczne.

Oto kilka wskazówek jak dbać o skórę, aby zapobiegać oraz łagodzić i zwalczać istniejące już rozstępy:

  • stosuj drobnoziarniste peelingi lub masuj specjalną gąbką części ciała narażone lub dotknięte rozstępami;
  • nawilżaj skórę zarówno od wewnątrz jak i na zewnątrz – pij 2 litry wody każdego dnia oraz smaruj ciało kremami bogatymi w witaminy A, E, PP, B5, elastynę, kolagen, a także oliwką dla dzieci, olejkiem kokosowym czy araganowym;
  • jeżeli chudniesz lub chcesz przybrać na wadze nie śpiesz się, staraj się to robić rozważnie i powoli;
  • pilnuj aby wzbogacać codzienną dietę w składniki mineralne jak żelazo, wapń czy miedź oraz witaminy: A, C oraz z grupy B.