Dlaczego równowaga tłuszczów jest tak ważna? Otóż, badania wykazują, iż przyczyną rozpowszechniania się niektórych chorób cywilizacyjnych jest nierównowaga tłuszczów w jadłospisie przeciętnego człowieka.

Ostatnimi czasy, z powodu narastającej ilości produktów przetworzonych, udział dobrych tłuszczy takich jak tłuszcze jednonienasycone czy kwasy omega-3 jest w naszych dietach zbyt niski. W przeciwieństwie do tego mamy nadmiar tłuszczów nasyconych i kwasów omega-6.

Większość z nas wie, że są te tłuszcze dobre i te złe niemniej trudno jest doprowadzić do ich równowagi w naszej diecie. Najważniejsze jest zatem to aby szukać źródeł tych dobrych. Oto krótki opis najzdrowszych i bogate w nie źródła:

  • Tłuszcze jednonienasycone (jednonienasycone kwasy tłuszczowe) przeciwdziałają miażdżycy, nie odkładają się w tętnicach w przeciwieństwie do tłuszczy niezdrowych. Chronią przed nadciśnieniem, wysokim stężeniem cholesterolu i pomagają regulować poziom glukozy we krwi. Znaleźć je można w awokado, oliwie, oliwkach czy orzechach.
  • Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) są cegiełkami budulcowymi niezbędnych tłuszczów – uzyskać je można tylko z pokarmu. Biorą udział w wytwarzaniu w organizmie substancji przeciwzapalnych , w przekazywaniu impulsów nerwowych oraz w gospodarce energetycznej ustroju. Korzystnie wpływają na układ sercowo – naczyniowy i odpornościowy. Znajdują się w kiełkach i zarodkach pszenicy, oleju lnianym i rzepakowym, pestkach słonecznika, orzechach włoskich czy tłustych rybach.
  • Kwasy tłuszczowe omega-3 należą do NNKT. Prekursorem kwasów omega-3 jest kwas linolenowy, który pozyskujemy z pożywieniem. Kwasy omega-3 mają korzystny wpływ na układ krążenia, pomagają przy stanach zapalnych i łagodzą stany depresyjne. Ich źródłem są skorupiaki i mięczaki oraz tłuste ryby.