Rabarbar jest wieloletnią rośliną uprawną, której jadalne łodygi robią furorę szczególnie w daniach na słodko i deserach. Pochodzi z Syberii, jednak jest niezwykle popularny w wielu rejonach Europy i Ameryki Północnej. Mało kto wie, że jest to jedno z najmniej kalorycznych świeżych warzyw, gdyż 100 g ma zaledwie 21 kcal.

Dla zdrowia

Rabarbar jest pełen substancji odżywczych, wśród których warto wyróżnić błonnik, poli-fenolowe przeciwutleniacze, minerały i witaminy. Wartościowe łodygi rabarbaru są bogate w szereg witamin z grupy B jak foliany, ryboflawina, niacyna, witamina B6, tiamina i kwas pantotenowy.

Im czerwieńsze łodygi tym warzywo bogatsze jest w witaminę A. Łodygi zawierają także niewielkie ilości wielonienasyconych związków fenolowych, takich jak β flawonoidowe-karotenu, Zea xanthin i luteiny. Związki te potrafią przekształcić się w witaminę A w organizmie człowieka, dając dodatkowe skutki ochronne. Ponieważ witamina A jest silnym naturalnym przeciwutleniaczem, niezbędna jest do utrzymania integralności skóry i błon śluzowych, jak również dla prawidłowego funkcjonowania naszych oczu. Dodatkowo jak wykazują badania, zjadanie dużej ilości produktów naturalnie bogatych w tę witaminę chroni nas przed nowotworami płuc i jamy ustnej.

Rabarbar podobnie jak kapustowate jest doskonałym źródłem witaminy K, gdyż już w 100 g porcji świeżych łodyg można dostarczyć 24% dziennego zalecanej dawki tej cennej substancji. Za sprawą witaminy K w diecie zapewniamy sobie zdrowy układ kostny, a także chronimy neurony w mózgu – co pomaga w zapobieganiu i leczeniu choroby Alzheimera.

Łodygi rabarbaru to również cenne źródło minerałów takich jak żelazo, miedź, wapń, potas czy fosfor. Niestety większość z nich za sprawą szczawianów, również zawartych w rabarbarze, nie zostają rozpuszczone w naszym organizmie i są wydalane na zewnątrz.

Jak przygotować rabarbar?

Świeże łodygi rabarbaru mają bardzo bogaty słodko- kwaskowy smak. Aby je przygotować wystarczy przeciąć końce, umyć zimną wodą i delikatnie wyszorować ich powierzchnię. Najlepiej przełamać ich cierpkość za pomocą dodatku cukru, miodu czy słodkich syropów.

Chrupiące i niezwykle soczyste łodygi idealnie nadają się do sosów, galaretek, dżemów, syropów, sorbetów, soków.. Któż z nas nie próbował ciasta z rabarbarem! To niesamowite warzywo wręcz doskonale nadaje się do tart, puddingów, naleśników, babeczek, strudli…

 

Uwaga! Jedzmy TYLKO łodygi!

Zielone liście rabarbaru zawierają wyjątkowo duże ilości kwasu szczawiowego. 100 g liści zawiera ich od 0,59 do 0,72 mg szczawianów, dlatego lepiej ich unikać. Dawka śmiertelna stężenia szczawianów u ludzi wynosi 600 mg na kg. Zjedzenie dużej ich ilości może powodować poważne objawy toksyczne, nawet przy znacznie niższych stężeniach niż to w ludzkim ciele. Do najczęstszych objawów należy uczucie cierpnięcie w okolicach oczu, ust czy gardła, obrzęki skóry czy trudności w oddychaniu. W ciężkich przypadkach może pojawić się niewydolność nerek, drgawki, śpiączka a nawet śmierć.