Być może zdarzyło Ci się złapać na bezmyślnym wcinaniu przekąsek oglądając telewizję, bez świadomości co tak właściwie wkładasz do ust.  Być może jesteś bardziej typem osoby, która potrafi pochłonąć naprawdę spore porcje jedzenia w bardzo szybkim czasie. Jeżeli brzmi to znajomo, prawdopodobnie winne są złe nawyki odżywiania, ale jest to dosyć powszechny problem , który dotyczy prawie każdego z nas.

Rok rocznie wiele osób postanawia zmienić swój styl życia i złe nawyki. Pochłania to znaczne fundusze i wiele czasu, niestety nie przynosi zbyt wielkich efektów, gdyż wielu z nas ma naprawdę ogromne trudności z pokonywaniem własnych słabości i przezwyciężaniem złych nawyków.

Czym jest zły nawyk?

Jest to przyzwyczajenie, które kieruje nas do działania, które podejmujemy bez myślenia, niczym podczas szalonej imprezy na rauszu. Jeżeli postrzegamy te zwyczaje jako niepożądane, których nie lubimy i nie chcemy, można je określić jako „złe nawyki”. Idąc dalej, złe nawyki bywają w nas tak silnie zakorzenione, że prawdopodobnie wykonamy je nawet jeśli przestaniemy o nich myśleć.

Co powoduje złe nawyki żywieniowe?
Podobnie jak w przypadku większości nałogów, istnieją różne siły, które mogą kierować nas do złego odżywiania. Można wyróżnić jednak kilka podstawowych powodów, które są związane z większością złych nawyków żywieniowych:
• brak dyscypliny;
• stres;
• wygoda.

Dobrze jest więc zacząć pracować nad tymi cechami, gdyż są one niezwykle silnie związane z naszymi złymi nawykami (szczególnie u mężczyzn).

Złe nawyki

  1.  Przejadanie się – gdy ignorujemy sygnały naszego żołądka, który jest już pełny, a my nadal dopychamy po kęsie smakołyku. 

Tutaj głównym problemem jest brak dyscypliny. Nadmierne jedzenie jest często wynikiem intensywnego głodu. Najlepiej jest jeść regularnie nie dopuszczając do sytuacji gdy przysłowiowo „zjedlibyśmy konia z kopytami”. Podczas jedzenia najlepiej jeść powoli, delektować się każdym kęsem. To zajmuje nieco czasu, ale gdy nasz mózg otrzyma informację o sytości, pomoże nam utrzymywać porcje posiłków w zdrowym rozmiarze. Dobrze jest wprowadzić nieco dyscypliny w innych dziedzinach życia, pierwsze samodzielne zorganizowanie np. swojego grafiku dnia jest dobrym początkiem aby rozpocząć pozbywanie się złych nawyków.

2.    Zajadanie fast foodów

Nie bez powodu grupa żywności fast food nazywana jest „śmieciowym jedzeniem”. Jedząc ten rodzaj posiłków częściej odczuwamy głód częściej. Nie są one na tyle satysfakcjonujące by sycić na dłużej i zapewnić optymalną ilość składników odżywczych. Powodem dla którego często sięgamy po tego typu jedzenie jest wygoda, a my stajemy się z dnia na dzień jej niewolnikami. Zdrowe jedzenie kontra gotowe przekąski i fast foody często bywają łatwym wyborem, bo zabiegani i zmęczeni wolimy łatwe rozwiązania. Potrzeba zdrowych nawyków odżywiania musi jednak wypłynąć z nas, często nie zdajemy sobie sprawy jak proste, lekkie i przyjemne może być jedzenie zdrowo! Warto udać się na jakiś mały kurs zdrowego gotowania, to pomoże uświadomić sobie jego zalety i zmienić siebie na stałe.

3.    Szybkie jedzenie – jeżeli twoje posiłki zaczynają przypominać wyścigi, warto się zatrzymać

Powodem takiego stanu rzeczy może być stres. Jeżeli masz wiele na głowie, na co dzień biegasz od rana do wieczora, również i Twoje posiłki zaczynają być nadmiernie szybkie. Szkoda, że nie dają za to mandatów 😉 Rozwiązaniem jest aktywne staranie się o spowolnienie każdego kęsa. Zamiast wybierać proste posiłki do których wystarczą tylko palce, zajadaj coś do czego konieczne jest użycie sztućców, nieco czasu np. oścista ryba ;). Możesz również spróbować popracować nad redukcją stresu, medytacją, relaksacją.

4.   Weekendowe szaleństwa – w tygodniu pilnujesz diety, ale weekend to szaleństwo na maxa…

Jeżeli starasz się zrzucić kilka kilogramów lub po prostu zależy Ci na utrzymaniu formy cały tydzień ostro się pilnujesz, ale gdy nadchodzi weekend – dosłownie obżerasz się. Tutaj winny jest brak dyscypliny. Jeżeli jedzenie jest Twoim problemem podczas spotkań z przyjaciółmi, rodziną, zjadaj coś lekkiego przed wyjściem, aby zmniejszyć głód. Nie musisz również nadmiernie ograniczać się w ciągu tygodnia, gdyż takie weekendowe napady głodu, są wynikiem niedożywienia w ciągu tygodnia. Nie musisz jeść tylko zdrowych produktów cały czas, czasami warto lekko zgrzeszyć 😉

5.   Jesz bezmyślnie, odruchowo – oglądając film, rozmawiając przez telefon czy pracując przy komputerze wcinasz przekąski, nawet nie zwracając na to uwagi.

Źródła problemu są w zasadzie dosyć różne. Może to być objaw stresu, gdyż podjadanie pomaga Ci skupić myśli na czymś innym niż problem, być może wcinanie kolacji przy ulubionym serialu jest dla Ciebie przyjemne. Niezależnie jednak od powodu, najlepiej zaprzestać tego procederu. Zrób sobie przysługę i oddziel jedzenie od telewizji. Przed seansem na kanapie zjedz pożywny posiłek, jeżeli jednak musisz coś jeść lub pić, wybierz kawałki owoców, warzyw lub szklankę wody.

 

Chcesz pozbyć się złych nawyków – zweryfikuj swój stosunek do jedzenia, swoją motywacje do odchudzania, swoje cele. Odszukać należy słabe punkty i pracować nad nimi powoli, ale systematycznie. Wszystko jest możliwe gdy tylko odważysz się „złapać byka za rogi”.