Gdy patrzymy na ilość kalorii spalanych podczas pływania – nawet 500/600 kcal przez godzinę pływania żabką, nasuwa się myśl czy to nie jest idealny sposób na odchudzanie i na kształtowanie sylwetki? Można powiedzieć, że tak, ale..

Basen sportowy ma średnio 27°C, ze względu jednak na pojemność cieplną wody, temperatura ta jest odbierana przez nasze ciało jak znacznie zimniejsza. Ciało człowieka składa się z 70% wody, a w basenie otaczające nas hektolitry pobierają ciepło z naszego organizmu. W ten sposób spalamy znaczną ilość kalorii na samej wymianie cieplnej, jednakże po opuszczeniu wody, czujemy się przemęczeni tym wydatkiem kalorycznym, stąd organizm spowalnia metabolizm nawet o 20% na najbliższe godziny – wówczas często miewamy ataki wilczego apetytu, co nie sprzyja smukłej sylwetce.Pływanie - idealny sposób na smukłą sylwetkę? 226 Warto zatem wspomóc odbudowę ciepłoty organizmu po treningu w wodzie poprzez udanie się do sauny, która nagrzeje nasze ciało. Innym wyjściem są ciepłe baseny o temperaturze ok. 31°C – w większości parków wodnych.

 

Odnośnie budowania sylwetki, basen niestety nie jest do końca idealnym miejscem by to osiągnąć. Pływanie angażuje wszystkie grupy mięśniowe, rozwijając je harmonijnie – szczuplejemy równomiernie. Zmiana proporcji zatem ,nie jest możliwa, gdyż np. wyszczuplenie bioder czy rozbudowa mięśni ramion wymaga intensywnego i precyzyjnego treningu jak na siłowni. Pływanie jest zatem sportem kondycyjnym. Ważne jest też aby wypracować odpowiednią technikę, przy jej braku spalanie kalorii jest znacznie wolniejsze niż np. przy bieganiu.

Warto zatem wziąć te wszystkie zależności pod uwagę gdy chcemy mądrze zaplanować treningi i odchudzanie.