Odżywki białkowe, to bez wątpienia niezbędnik zawodowego sportowca, kulturysty czy amatora, który dba o formę. Aby stracić na wadze lub nabrać mięśni, konieczne jest wprowadzenie większej ilości białka w diecie, dlatego koktajle proteinowe stają się idealnym sposobem na osiągnięcie tego celu.

Źródeł naturalnych białka w diecie jest sporo – mięso, jaja, rośliny strączkowe, sery, niemniej na dodanie suplementów białkowych, takich jak białko serwatkowe w proszku decyduje się wiele osób, które chcą szybko i efektywnie osiągnąć cele treningowe czy dietetyczne.

Białko serwatkowe pozyskiwane z mleka krowiego, może być świetnym dodatkiem do każdej diety, gdyż zawiera wszystkie dziewięć niezbędnych aminokwasów, co czyni je białkiem kompletnym. Wpływa ono korzystnie na zwiększanie syntezy białek, co powoduje wzrost mięśni po spożyciu przed lub po treningu.

Jeśli chodzi o białka w proszku, zawsze pojawia się dyskusja na temat tego, z czym najlepiej jest je łączyć – z mlekiem czy wodą? Ostatecznie, decyzja zależy od indywidualnych celów jakie chcemy osiągnąć, bądź też od tego czy np. nie mamy alergii na cukier mleczny – laktozę – co w zasadzie wyklucza łączenie odżywki z mlekiem. Oto różnice w stosowaniu odżywek z mlekiem i wodą:

  • Inna wartość odżywcza – połączanie mleka z odżywką zawiera średnio 270 kcal na szklankę, podczas gdy łącząc ją z wodą – zyskujemy raptem 110 kcal. Jeżeli zatem głównym celem jest zmniejszanie
    kaloryczności codziennych posiłków – warto mieszać białka z wodą.
  • Ilość tłuszczu – jest rzeczą oczywistą, że jeśli Twoim głównym celem jest ograniczanie tłuszczy w diecie, woda będzie najlepszym wyborem. Porcja shake’a wykonanego z miarki proszku białka i kubka mleka zawiera  10 g tłuszczu i 16 gramów tłuszczów nasyconych.
  • Mleko wspomaga budowę mięśni – jeżeli zależy Ci na szybszym przyroście tkanki mięśniowej – wybierz mleko. Mleko zawiera bowiem wysokiej jakości białko – kazeinę, niemniej najlepiej wybierać jego  świeżą formę, która nie została poddana zbyt licznym procesom pasteryzacyjnym, gdyż wówczas traci znaczną ilość wartości odżywczych.
  • Walory smakowe – bez wątpienia połączenie odżywki proteinowej z mlekiem jest smaczniejsze, niemniej to również rzecz gustu. Bardziej bogatą i kremową konsystencję napoju da mleko, niemniej woda uczyni go bardziej orzeźwiającym.

Koktajle to nie koniecznie sama woda czy mleko z odżywką. Warto pokusić się o bardziej bogate połączenia z owocami, warzywami, nasionami czy płatkami owsianymi, wówczas będą stanowić świetny, super pożywny posiłek.