Nudności, wymioty, bóle brzucha wywołane nadmiarem gazów, zgaga to zaledwie kilka nieprzyjemności jakie niesie za sobą niestrawność.

Uczucie dyskomfortu po jedzeniu i piciu może skutecznie utrudnić nam życie. Dolegliwości te nie spotykają jedynie kobiet w ciąży i osób przyjmujących niektóre leki, przytrafiają się każdemu i to z wielu przyczyn: stres, brak aktywności fizycznej, spożywanie tłustych potraw. Stosując się do kilu zasad można zmniejszyć ryzyko wystąpienia nieprzyjemnego problemu jakim jest niestrawność:

  • zadbaj o zdrową dietę i właściwy aktywny tryb życia, ważne są regularne posiłki, w rozsądnych ilościach – ryzyko refluksu żołądkowego zwiększa sie gdy jest przepełniony;
  • jedz powoli, przeżuwając każdy kęs, nie spiesz się i siedź prosto w trakcie jedzenia – pomaga to naturalnemu trawieniu;
  • zastąp herbaty i kawy herbatami ziołowymi lub owocowymi;
  • po obfitym posiłku wypij herbatę miętową, która ulży żołądkowi; gdy cierpisz na chorobę refluksową przełyku, mięta w nadmiarze może pogłębić problem;
  • gdy męczą problemu z niestrawnością dobrze jest spać z głową i barkami wyżej na poduszkach – uniemożliwia to cofanie się kwasów żołądkowych do przełyku;
  • rzuć palenie – zwiększają one wydzielanie soków żołądkowych;
  • dbaj o właściwa masę ciała – nadwaga powoduje ucisk na żołądek, co skutkuje niestrawnością.

W diecie pamiętać należy o spożywaniu pokarmów bogatych w błonnik – pełnoziarniste płatki zbożowe, jabłka, nasiona czy orzechy zapobiegają niestrawności i ułatwiają trawienie.

Wśród produktów, które mogą wywoływać niestrawność są: banany, ogórki, groch, fasola, pomidory ze skórką, winogrona, owoce cytrusowe, napoje gazowane, czekolada, ciasta z kremami, gumy do żucia i cebula. Stymulujące na wydzielanie soków żołądkowych, a co za tym idzie wspomagające niestrawność są napoje kofeinowe, szczególnie kawa, herbata czy napoje orzeźwiające, alkohol również w nadmiarze pogłębia problem.