Nasza współczesna świadomość na temat zdrowego trybu życia, w tym odpowiedniej diety, wydaje się na tyle wysoka, że nie powinny nas dotykać problemy związane z niedoborami substancji odżywczych takich, jak mikro- i makroelementy lub witaminy. A jednak – choć rzeczywiście wiele chorób z tym związanych odeszło w niepamięć – różnego rodzaju niedobory ma… niemal każdy z nas! Wynikają one nie tylko z naszych zaniedbań, ale też stylu życia, jaki większość ludzi wiedzie we współczesnym świecie. To właśnie jedna z przyczyn zbyt małej ilości niezwykle ważnej witaminy w naszym organizmie, znanej jako D3. Na pewno każdy z nas o niej słyszał, ale czy wiemy, czym grozi jej niski poziom oraz jak uzupełniać jej braki? Dowiedz się więcej o niedoborze witaminy D3 i zadbaj o swoje zdrowie!

 

Witamina D – właściwości, czyli dlaczego jej brak jest tak niebezpieczny

Witamina D3 jest substancja dość niezwykłą – bardziej przypomina bowiem… hormon! A dokładniej tzw. hormon steroidowy. Produkowana jest ona z obecnego w organizmie cholesterolu – wytwarza ją nasza skórą pod wpływem działania promieni słonecznych, dlatego czasem określa się ją mianem “witaminy Słońca”. Pełni ona bardzo ważne funkcje w naszym organizmie, dlatego niedobór witaminy D3 niesie ze sobą poważne konsekwencje, w tym:

– choroby układu kostnego – wraz z witaminą K są one bowiem odpowiedzialne za ich wzmocnienie, dlatego przy jej zbyt niskiej produkcji może dojść do osteoporozy (u dorosłych) lub krzywicy (u dzieci). U niemowląt czasem dochodzi nawet do rozmiękania kości czaszki, czego skutkiem bywa spłaszczona z tyłu główka,

– problemów z układem sercowo-naczyniowym – w poważniejszych przypadkach może to być nawet przyczyną zawałów lub udarów,

– pojawienie się chorób autoimmunologicznych – w tym reumatoidalnego zapalenia stawów lub cukrzycy typu 1 (insulinozależna),

– problemy ze wzrokiem – przede wszystkim zaburzenia widzenia,

– kłopoty ze strony układu pokarmowego – w tym biegunka i wymioty, a także utrata apetytu,

– choroby przyzębia,

– większe ryzyko nowotworu złośliwego,

– zaburzenia metaboliczne – w tym związane z cukrzycą typu 2 (insulinooporną).

Niedobór witaminy D jest zatem niezwykle groźny dla naszego zdrowia! Jak się przed nimi chronić?

W czym jest witamina D i jak ją uzupełniać

Teoretycznie wystarczającą ilość witaminy D powinniśmy dostarczać sobie sami. Teoretycznie – bowiem obecny tryb życia zmusza nas do przesiadywania w pomieszczeniach, przez co do naszej skóry nie dociera wystarczająca ilość światła słonecznego. Ponadto na naszej szerokości geograficznej jego ilość obecna w miesiącach jesiennych i zimowych i tak byłaby niewystarczająca, nawet gdybyśmy spędzali więcej czasu na świeżym powietrzu. Przeszkodę dla jej syntezy stanowią też kosmetyki z filtrami UV, a ponadto jej produkcja spada wraz z wiekiem. Biorąc pod uwagę te wszystkie czynniki, nic dziwnego, że skóra większości z nas nie produkuje jej wystarczająco dużo. Częściowo możemy dostarczać ja też w pokarmach, w tym:

– rybach – m.in. mięsie makreli, łososia, sardynek i tuńczyka,

– żółtych serach,

– żółtkach jaj,

– wątróbce.

Jednak ilość taka nie będzie wystarczająca, aby zaspokoić zapotrzebowanie organizmu – w przypadku witaminy D norma wynosi od 20 do 100 ng/ml, przy czym idealnym wynikiem byłoby 60 ng/ml. Chcesz sprawdzić jej poziom w swoim ciele? W tym celu konieczne jest wykonanie badania krwi.

Dobrym sposobem na uzupełnienie niedoboru tego składnika jest za to dostarczanie go wraz z dostępną w aptece witaminą D bez recepty. Znajdziemy tam zarówno suplementy diety, jak i leki, jednak dopiero w przypadku tych drugich mamy gwarancję skuteczności. Jednym z nich jest Vigantoletten 1000 j.m. – już jedna tabletka dziennie wystarczy, aby zapobiegać niedoborom witaminy D (dla dorosłych) lub zaledwie pół – w przypadku dzieci. Uchroń się przed niedoborem witaminy D3 i konsekwencjami, jakie ze sobą niesie – korzystaj ze słońca, jedz sery, ryby i jajka, a także uzupełnij braki odpowiednim preparatem. Zadbaj o swoje dobre samopoczucie już dziś!