W mętliku informacji, jakie czytamy na temat tego co jest zdrowe czy niezdrowe, często padamy „ofiarą” teorii i mitów, które nie do końca są prawdą. Przedstawiamy zatem najpopularniejsze mity dietetyczne.

Mit nr 1

Cukier brązowy jest zdrowszy niż cukier biały

Nie ma to w zasadzie większego znaczenia. Cukier to cukier. Pomimo, iż cukier brązowy ma ciemniejszą barwę i np. większe kryształki jego skład chemiczny pozostaje taki sam – jest to sacharoza. Dzięki pięknemu zapachowi, cukier brązowy doskonale komponuje się np. z kawą i używamy go mniej. Głównym jednak problemem związanym z nadmiernym spożyciem cukrów jest silnie przetworzona żywność, która zawiera ogromne ich ilości, a są one często niewyczuwalne w smaku.

Mit nr 2

Pokarmy ekologiczne są bardziej pożywne

Kilka badań, potwierdza jedynie, iż niektóre produkty ekologiczne mogą zawierać śladowo wyższe ilości witaminy C, w porównaniu z żywnością z regularnych upraw. Poza tym różnice na tym się kończą. Nie jest zatem prawdą, iż ekologiczna żywność jest bardziej „wartościowa” pod kątem składników, niemniej warto ją wybierać ze względu na brak środków chemicznych, takich jak pestycydy, a także dla możliwości przyczynienia się do wsparcia lokalnego i zrównoważonego rolnictwa. Pamiętaj jednak, iż nie ekologiczne produkty nadal pozostają pożywne i dobre dla Twojej diety – czytaj etykiety!

Mit nr 3

Brązowe jaja są bardziej pożywne od białych

Kolor jaj zależy od rasy kur. Wartość odżywcza pozostaje jednak bez zmian. Skorupki jaj ponadto są doskonałym źródłem białek, luteiny oraz nasyconych tłuszczy zwierzęcych. Nie obawiaj się zatem zajadac jaj dowolnego koloru skorupki, gdyż są one podstawą zdrowej diety.

Mit nr 3

Sól morska jest zdrowsza niż zwykła

Sól to sól – pół na pół sód i chlorek. Sole morskie z racji na dodatek rozmaitych minerałów zawartych w danym środowisku miewają odmienne zabarwienie czy aromat, ale rzeczywista korzyść z tych minerałów jest w zasadzie nieodczuwalna. Jednak jednym z plusów korzystania z soli morskiej są jej większe kryształki, które sprawiają, że zużywamy jej mniej.

Mit nr 5

Produkty bez cholesterolu są zawsze dobre dla serca

Faktem jest, iż poziom cholesterolu zawarty we krwi wiąże się ze zwiększonym ryzykiem chorób naczyniowo- sercowych. Zmniejszając ilość produktów bogatych w cholesterol może nieco pomóc zmniejszać jego poziom, ale nie jest to jakaś duża ilość. Ważne jest natomiast pożywanie odpowiednich ilości tłuszczów nasyconych i stosowanie czystej diety. Wiele produktów zawiera dobry cholesterol, który służy naszemu zdrowiu. Ponadto warto czytać etykiety produktów bez cholesterolu, gdyż często zawierają one dużo gorsze składniki jak wysoka zawartość tłuszczów, sodu, cukrów czy zwyczajnie pustych kalorii – a te zdecydowanie nie służą naszemu sercu.

Można by tu jeszcze wymieniać wiele przykładów, ot choćby produkty „wolne od GMO”, „organiczne”, „bezglutenowe” czy zwrot „naturalny” – oznaczają one bowiem tyle co wielki znak zapytania – ważne jest rozsądne dobieranie składników i czytanie etykiet. Mądre i świadome odżywianie to podstawa zdrowej diety.