Kreatyna jest anabolikiem czyli substancją, która stymuluje syntezę białek, pozwalając tym samym na wzrost masy oraz siły mięśniowej. Jest jednym z jak najbardziej dozwolonych  środków wspomagania wysiłku sportowego. 

Działanie kreatyny:

Kreatyna, która wnika w komórki mięśniowe pochodzi z wątroby (jako naturalnie wytwarzana przez nasz organizm) lub za pomocą suplementu. Jej wewnątrzustrojowa synteza  jest procesem złożonym, powolnym oraz wieloetapowym, dlatego osoby, które podejmują się wysiłku sportowego często sięgają do tej drugiej  opcji w już gotowej do działania postaci. Dzieje się tak także dlatego, iż proces jej wytworzenia przez nasz organizm, często  nie jest w stanie pokryć zapotrzebowania komórek mięśniowych na porcje kreatyny, która w satysfakcjonujący sposób stymuluje rozwój masy i siły mięśniowej.

W komórce mięśniowej, działanie kreatyny rozpoczyna się od wniknięcia do mitochondriów, które produkują ze składników pokarmowych adenozynotrifosforan (ATP) – substancję o fundamentalnym znaczeniu dla anabolizmu białek. Proces ten obejmuje nie tylko anabolizm, ale niezwykle ważny jest dla wszystkich procesów życiowych, których przebieg wymaga nakładu energetycznego, jak również  dla skurczy włókien mięśniowych, innymi słowy generowania impulsu siłowego.  Kreatyna wkracza do akcji gdyż  ATP (wytworzony w mitochondriach) nie posiada zdolności ani samodzielnego ich opuszczania, ani przemieszczania się pomiędzy przedziałami komórkowymi do miejsc swojego działania, w tym również tych kluczowych dla anabolizmu białek. Kreatyna wnika do mitochondriów, przyłącza do swojej cząsteczki strategiczny fragment ATP (grupę fosforanową) i przemienia się w fosfokreatynę. Jako fosfokreatyna opuszcza mitochondria i dociera do miejsc działania ATP. W miejscach tych oddaje grupę fosforanową i odbudowuje cząsteczki ATP. Pełni więc funkcję magazynu i transportera ATP. Bez jej udziału ten kluczowy dla anabolizmu i życia związek byłby w zasadzie, całkowicie pozbawiony możliwości działania.

Jakie korzyści daje kreatyna działająca we właściwy sposób:

  •  Zwiększa odporność na ból
  •  Zwiększa siłę
  •  Zwiększa odporność organizmu na stres (obciążenie) szczególnie skutecznie w połączeniu z glutaminą
  •  Zwiększa wchłanianie białek, najlepiej w połączeniu z glutaminą lub bcaa
  •  Poprzez zwiększenie ilości ATP w mięśniach kreatyna chroni zapasy węglowodanów i ogranicza powstawanie kwasu mlekowego – zakwasów.
  • Kreatyna pomaga utrzymać stan anaboliczny (budowy) dzięki zatrzymaniu większej ilości wody.

Pamiętaj jednak aby:

  1. Pić dużo wody! Kreatyna wiąże wodę w komórce i zwiększa jej objętość.
  2. Energię należy zapewniać organizmowi za pomocą węglowodanów złożonych (ryż, makaron, płatki zbożowe) a nie prostych (cukier, słodycze), oraz ogromnych ilości budulca czyli białka zarówno zwierzęcego jak i roślinnego (chude mięso, białka jaj, nabiał, odżywki białkowe).