Wielu z nas uwielbia świeże pieczywo, posmarowane masełkiem, niestety często spotykamy się z opinią, iż tuczy, jest przyczyną cellulitu, powoduje problemy z sercem, nie mając przy tym żadnych wartości.. Wszystko to jak się okazuje jest kompletną bzdurą, gdyż masło jest naprawdę zdrowe (oczywiście w odpowiednich ilościach).

Czym jest masło?

Masełko jest skondensowanym tłuszczem mlecznym, otrzymywanym ze śmietany mleka krowiego. Na półkach sklepowych znaleźć możemy jednak mnóstwo produktów maślanych, mówiąc najogólniej, dlatego warto dokładnie czytać etykiety. Najlepsze masła to te ekstra bądź delikatesowe, mające najdelikatniejszy smak i aromat. Uważać należy na wszelakie masełka smakowe, które w znacznej części są mieszanką tłuszczy roślinnych i zwierzęcych, a także popularne osełki, które z masłem często mają niewiele wspólnego. Oczywiste jest, iż najbogatsze w zdrowe składniki jest masełko wytwarzane z mleka krów karmionych naturalnie, trawą.

Dlaczego warto jeść masło?

  • Jest bogate w witaminy rozpuszczalne w tłuszczach jak A,D,E oraz K. Ich ilości są zależne od pory roku i pokarmu jakim karmione są krowy mleczne. Warto zauważyć, iż masło zawiera witaminę K2, która wspomaga przyswajanie witamin A oraz D, a także niektórych białek. Wpływa ona także na wiele innych układów jak rozrodczy czy trawienny, wspomaga także nasze chrząstki i kości oraz pomaga zapobiegać miażdżyc.
  • Zawiera wiele zdrowych nasyconych tłuszczy. Jak wykazują najnowsze wyniki, tłuszcze te są bardzo ważne dla organizmu, gdyż pomagają transportować witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, a także chronią ważne narządy. Pomagają także utrzymywać odpowiedni poziom zdrowego cholesterolu HDL.
  • Zawiera zdrowy kwas masłowy, który pomaga zapobiegać rozwojowi komórek rakowych, a także przyspiesza ich śmierć. Pomaga także funkcjonowanie jelit, pełni istotną rolę w gospodarce insulinowej oraz lipidowej naszego organizmu.
  • Jest źródłem sprzężonego kwasu linolowego, szczególnie masło ekologiczne. Kwas CLA jest nieodzownym wspomagaczem walki z nowotworami, pomaga redukować masę ciała i przeciwdziałać miażdżycy. Wspomaga przy zaburzeniach w tolerancji glukozy, chroni błony komórkowe oraz pozytywnie działa na układ krwionośny. CLA obniża także zły cholesterol oraz poziom trójglicerydów.
  • Masełko jest lekkostrawne i zapobiega tyciu! Tak, tak! Tłuszcz mleczny jako jeden z najlepiej przyswajalnych tłuszczy jest łatwo i szybko trawiony oraz przetwarzany w energię. Jak odkryli naukowcy produkty mleczne w tym masło wbrew powszechnej opinii wcale nie przyczyniają się do rozwoju chorób metabolicznych ani też do otyłości.
  • Ochrona serca! Masło jak się okazuje jest nieporównywalnie zdrowsze dla naszego układu sercowo-naczyniowego niż margaryna. Swoje dobre działanie zawdzięcza także obecności witaminy K2.
  • Cholesterol zawarty w maśle, wbrew zdania jego przeciwników jest nam bardzo potrzebny! Szczególnie dobrze służy kobietom w ciąży, karmiący matkom oraz dzieciom do 3 roku życia. Jest on koniecznym składnikiem w budowie błon komórkowych, produkcji hormonów oraz do prawidłowego funkcjonowania mózgu. Dzienna „bezpieczna” dawka cholesterolu to ta zawarta w połowie kostki masła (porównywalnie do 1-2 jaj!) dlatego o ile nie zjadamy masła kosatkami nie powinno nam zaszkodzić. Jeść je należy, ale z umiarem (np. maks 3 łyżki dziennie) i przyniesie nam to niewymierne korzyści.

Kto nie powinien jeść masła?

Masło nie jest wskazane dla osób cierpiących na wysoki poziom cholesterolu, choroby krążenia, miażdżycę, będących w grupie ryzyka zawałem serca czy z nadciśnieniem tętniczym.

Masła nie należy używać do smażenia w wysokich temperaturach (wyjątkiem jest masło klarowane), gdyż łatwo się przypala. Dymiąc wydziela ono bowiem szkodliwe dla naszego zdrowia substancje jak węglowodory aromatyczne i wolne rodniki, które szkodzą naszemu układowi pokarmowemu oraz mogą wywoływać nowotwory. Jajko czy omlet można na nim przyrządzić, do kotletów, warto jednak użyć innych tłuszczy o wyższej temperaturze dymienia.

Czym zastąpić masło w diecie?

W zależności od naszych upodobań, masło można zamienić wieloma produktami, a nasza dieta z pewnością będzie zdrowa i smaczna. Pieczywo można smarować:

sosem pomidorowym (np. ketchupem lub pastą pomidorową)

musztardą

chrzanem

pastą jajeczną

pastą rybną

rozgniecionym awokado (np. z dodatkiem czosnku i soku z cytryny, ze szczyptą soli)

twarożkiem

serkiem topionym

pasztetem

masłem orzechowym (ewentualnie zmiksowaną pastą z migdałów, orzechów, słonecznika i sezamu)

oliwą z oliwek

i wiele innych 😉