Warzywo o życiodajnych składnikach, znane od starożytności jako pokarm wspomagający trawienie i pracę wątroby. Dzisiaj udowodniono także jego właściwości obniżające cholesterol.

Karczochy zawierają cynarynę, kwas organiczny, który to u niektórych pobudza receptory kubków smakowych odpowiedzialnych za smak słodki – jedząc zatem słodkości po karczochach wydają nam się jeszcze słodsze. Związek ten ma także właściwości przeciwnowotworowe, gdyż jest silnym przeciwutleniaczem, dobroczynnie wpływa także na wątrobę, pobudzając jej działania żółciopędne oraz zapobiega gromadzeniu się tłuszczu w wątrobie. Ponadto karczochy bogate są w kwas foliowy, a także luteolinę flawonoid zapobiegający utlenianiu się cholesterolu LDL, pomagając tym samym redukować ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca.

Najłatwiej dostępne są „serca” karczochów w puszkach lub słoikach, ale najlepiej jest spożywać świeże warzywa, aby najpełniej skorzystać z dobroczynnych fitosubstancji znajdujących się w liściach. Jadalne są zatem karczochy w całości. Oto kilka opcji podania karczochów:

  • gotując szparagi na parze, do wody dodaj mieszankę ziół jak rozmaryn, estragon, tymianek, dzięki temu nabiorą subtelnego aromatu;
  • zamiast dodawania do liści karczochów masła, zrób dip z rozgniecionego upieczonego czosnku, pieprzu, miękkiego tofu i soku z cytryny;
  • szybka przekąska? – zmiksuj osączone i opłukane karczochy z puszki z czosnkiem, lekkim majonezem i chudym jogurtem, będzie to idealny dip do surowych warzyw pokrojonych w słupki;
  • zrób pyszny dodatek do kanapek lub grillowanej ryby – ugotuj na parze całe karczochy, pokrój na kawałki „serca” i miękkie części liści, polej całość oliwą z oliwek i octem winnym.