Joga staje się ostatnio coraz popularniejszą praktyką i zyskuje wciąż nowych zwolenników. Sztuka jednocząca ciało i umysł okazuje się bowiem świetnym remedium na bóle stawów, dolegliwości kręgosłupa, a przy okazji pozwala wyciszyć się i zrelaksować. Osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z jogą powinny jednak dobrze zastanowić się nad wyborem odpowiedniej szkoły, aby nie zrazić się do treningów już po pierwszym spotkaniu.

Aby pokochać jogę potrzebna jest osoba, która odpowiednio przygotuje do rozpoczęcia praktyk. Warto dokładnie przyjrzeć się trenerom, których zatrudnia wybrana szkoła. Istotne jest to, aby każdy z nich posiadał odpowiednie doświadczenie, które pozwoli mu prowadzić trening efektywnie, a przede wszystkim bezpiecznie.

Joga nad morzem – zajęcia wyjazdowe organizowane przez Joga Sztuka Życia

 

Przygotowanie do prowadzenia zajęć zajmuje średnio około pięciu lat regularnych praktyk, które kończą się egzaminem dyplomowym. Dobry nauczyciel jogi, czyli sztuki angażującej większość partii mięśniowych i stawów, powinien wraz z początkującą osobą dokładnie przeanalizować jej stan zdrowia zwracając szczególną uwagę na problemy związane z kręgosłupem, ciśnieniem, a nawet wzrokiem. Zajęcia skoncentrowane na ćwiczeniach poprawiających stan kręgosłupa lub te kierowane do osób starszych czy kobiet w ciąży powinny być prowadzone ze szczególną ostrożnością – najlepiej przez instruktorów, którzy posiadają jednocześnie wykształcenie fizjoterapeutyczne.

Nie tylko jednak wiedza jest istotna. Jak okazuje się, ważną kwestią jest także sposób prowadzenia zajęć. Treningi jogi, jako jednej z praktyk relaksacyjnych, powinny przebiegać w odpowiedniej atmosferze, która bezstresowo pozwoli wdrożyć się we wszystkie tajniki asanów osobom nawet zupełnie początkującym. Wielu nauczycieli proponuje nowicjuszom

zajęcie miejsc na końcu sali, co z pozoru może dziwić. Jest to jednak najbardziej komfortowe miejsce dla początkujących, którzy mogą dokładnie obserwować demonstrowane przez instruktora pozycje, a także całą ćwiczącą grupę. Odpowiedni trenerzy najczęściej krążą także po sali, aby korygować ewentualne błędy. Osobom początkującym najczęściej oferują też pomoce do ćwiczeń takie jak maty, koce, drabinki lub specjalne wałki. Dodatkowe akcesoria odciążają kręgosłup i stawy, a także pomagają wykonywać zaawansowane pozycje, które mogą być zbyt trudne dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z jogą.

Początkujący powinni trenować średnio od dwóch do trzech razy w tygodniu. Taka regularność pozwoli każdemu z nowicjuszy poznać swoje ciało, rozciągnąć mięśnie, nauczyć się blokowania stawów i kontrolować oddech. W Polsce najczęściej praktykowana jest joga wg. B. K. S. Iyengara oraz ashtanga joga. Tę pierwszą wybierają najczęściej osoby zupełnie początkujące lub mające problemy zdrowotne związane z kręgosłupem. Ashtanga joga jest zaś techniką bardziej zaawansowaną i wymaga pewnej sprawności fizycznej. Bez względu jednak na wybór odmiany tej sztuki, z całą pewnością spodoba się ona wszystkim tym, którzy w swojej zabieganej codzienności potrzebują chwili relaksu, wyciszenia i ćwiczeń rozciągająco-odprężających.

Wszystkich początkujących jak i tych bardziej zaawansowanych zapraszamy na zajęcia do szkoły Joga Sztuka Życia w Warszawie – www.jogasztukazycia.pl .