Jęczmień jest jednym z najlepszych zbóż ze względu na swoje pozytywne działanie. Stosując go regularnie jesteśmy wstanie zahamować nasz apetyt, poprawić przemianę materii, obniżyć poziom cukru we krwi bądź pobudzić do działania dużą liczbę dobrych bakterii jelitowych.

Jęczmień, a poziom cukru we krwi

Jęczmień powinien być spożywany przez osoby dbające o zdrowie oraz redukujące tkankę tłuszczową. Zmniejsza on ryzyko występowania cukrzycy u osób młodszych i starszych przez obniżanie cukru we krwi. Fakt ten potwierdzają badania naukowe, które przeprowadził m. in. Uniwersytet Lund w Szwecji. Jęczmień zbudowany jest ze specjalnej mieszanki włókien pokarmowych odpowiedzialnych za obniżenie sacharydy. Wpływa też pozytywnie na nasz metabolizm, hamuje apetyt, dzięki czemu przejmujemy kontrolę nad naszą wagą.

 

Anna Nelson, to profesor nadzwyczajny w instytucie Food for Health Science Centre, która brała aktywny udział w badaniach nad tą rośliną. Stwierdza ona, że: „Zaskakujące i zarazem obiecujące jest to, że, wybierając odpowiednią mieszankę błonnika, w krótkim czasie można uzyskać niezwykłe korzyści zdrowotne”. Wśród osób, które poddały się eksperymentowi zanotowano pierwsze efekty po 3 dniach stosowania znacznej ilości jęczmienia w posiłkach. Pozytywne rezultaty można zauważyć poprzez: zwiększona ilość hormonów jelitowych, które odpowiadają za poprawę pracy metabolizmu i zmniejszenie apetytu. Uzyskano też obniżenie cukru oraz poziomu insuliny we krwi, przy równoległym zwiększeniu predyspozycji na nią.

 

Wyniki badań są pozytywne i istotne  dla osób, które dbają o profilaktykę chorób serca, cukrzycy, dla osób chorujących i będących w grupie ryzyka. Spożywając jęczmień, osoby z nadwagą będą mogły w łatwiejszy dla nich sposób, kontrolować ilość spożywanego jedzenia oraz własną masę ciała.

Jęczmień vs. bakterie jelitowe

W każdym przewodzie pokarmowym znajdują się bakterie, które są uważane za niezdrowe. Naukowcy z Uniwersytetu w Göteborgu na podstawie badań wykazali że błonnik zawarty w zbożu zwiększa produkcję bakterii jelitowych Prvotella copri. Wpływają one na poprawę flory bakteryjnej naszego organizmu. Im bardziej prawidłowa jej praca, tym w większym stopniu przyswajalne są składniki z jęczmienia.

Jęczmień wśród cukrzyków

Jęczmień dostępny jest w różnych formach i można przyrządzić z niego różne potrawy. Wybór obróbki bądź postaci zboża nie wpływa na jego przyswajanie, dzięki czemu możemy spożywać zarówno płatki, napój czy ciasteczka jęczmienne. Jest on szczególnie wskazany dla osób chorych na cukrzycę

 

Naukowcy z Agricultural Research Service w Laboratorium Diet and Human Performance w Beltsville, przeprowadzili badania dotyczące spożywania go przez cukrzyków na śniadanie. Obserwacja wykazała, że zmniejsza on poziom cukru we krwi i naszą reakcję na insulinę. Pacjentom podawano owies oraz jęczmień, poziom glukozy w przypadku owsa spadł o 29-36%, a jęczmienia 59-65%; poziom insuliny zmniejszył się o 44-56%.

 

Jęczmień na choroby serca

Włączenie jęczmienia do swojej diety ma pozytywny wpływ na obniżenie cholesterolu we krwi, zatem przeciwdziała on miażdżycy, zawałowi oraz chorobom serc. Bardzo duży wpływ mają składniki zawarte w zbożu: błonnik rozpuszczalny wraz z beta-glukanami oraz witamina PP.

 

Robert E. Kowalski, autor bestsellerowej książki „8 tygodniowa dieta antycholesterolowa” twierdzi, że to te dwa składniki są najważniejsze przy obniżeniu złego cholesterolu w organizmie.

Jęczmień w medycynie chińskiej i ludowej

Medycyna chińska odnosi się do teorii pięciu przemian, w skład których wchodzi drzewo, ogień, ziemia, metal i woda. Wszystkie z nich wchodzą w interakcję między sobą oraz wszystkich istot żywych. Jęczmień sklasyfikowano jako metal, który ma działanie nawilżające. Oddziałuje zwłaszcza na płuca, jelito grube, nerki czy pęcherz moczowy. Zdaniem Chińczyków, pod wpływem diety zawierającej jęczmień, wyniki badań osób cierpiących na astmę, zaparcia, kamicę moczową stale się poprawiają

 

Kultura słowiańska stosuje owe zboże od kilku wieków. Zdaniem dawnych lekarzy powinien je zażywać każdy kto jest chory bądź osłabiony. Najczęściej podawany był w formie wywaru z nasion.

Jęczmień w codziennym użyciu

W ostatnich latach zaczęliśmy zwracać większą uwagę na pochodzenie oraz jakość spożywanych przez nas produktów. Niewątpliwie ma na to wpływ coraz większa zachorowalność na cukrzycę, choroby serca czy otyłość. Staramy się spożywać odpowiednie składniki, by zahamować bądź cofnąć stadium choroby. Naukowcy wierzą, że większa wiedza odnośnie różnych rodzajów błonnika w tym pomoże.

 

Osoby otyłe, cukrzycy czy nawet osoby zdrowe chcące wspomóc swój organizm, powinny zadbać o swoje ciało poprzez dostarczanie mu odpowiednich produktów, przyrządzonych w smaczny sposób. Warto do menu włączyć jęczmień w postaci kaszy do obiadu, płatków do śniadania czy ciasteczek jęczmiennych na deser.

 

Źródła:

  •  Barley helps improve blood sugar levels, reduce appetite, https://www.sciencedaily.com
    (pobrano dn. 08.03.2016)
    •    Behall KM, Scholfield DJ, Hallfrisch J., Porównanie wpływu spożywania jęczmienia i owsa na reakcję na poziom hormonów i glukozy u kobiet z nadwagą, J Am Coll Nutr. 2005 czerwiec; 24(3):182-8.
    •    Robert E. Kowalski, 8 tygodniowa dieta antycholesterolowa, Warszawa 1989.