Wszędzie znaleźć można informacje na temat tego jak schudnąć, ale co jeśli problemem jest niedobór masy ciała? Nie jest dobrym pomysłem rzucanie się na śmieciowe jedzenie i pochłanianie bezwartościowych kalorii! Ważne jest aby wybrać takie składniki posiłków, które dostarczą nam zdrowej energii i składników odżywczych, a jednocześnie dodadzą ciała tu i ówdzie 🙂

Oto kilka produktów, które są bardzo odżywcze, a zjadając ich nieco więcej niż spalamy na co dzień, można zdrowo przybrać na wadze.

Pieczywo i zboża

Są doskonałym źródłem węglowodanów złożonych, które zapewniają naszemu organizmowi dużo energii. Jedna kromka chleba ma około 70 kcal, ale jeden średni bajgiel ma ich już ponad 150. Duże bułki mają nawet 300 kcal i więcej. Bajgiel z twarożkiem i dużą ilością owoców może być dosyć kaloryczną przekąską, a ten pełnoziarnisty zapewni dodatkowo sporo błonnika.

Makarony

Są kolejnym doskonałym źródłem węglowodanów, mogą zatem służyć jako podstawa zdrowego i wysokokalorycznego posiłku – przykładowo szklanka ugotowanego makaronu spaghetti ma około 220 kcal. Makarony są smaczne, a w połączanie z bogatym wyborem sosów mogą być doskonałym sposobem na przybranie ciałka. Sos boloński z pomidorami i odrobiną sera lub carbonara są szybką i łatwą w przygotowaniu propozycją dla miłośników włoskiej kuchni a przygotowane z dobrej jakości składników uzupełnią dietę w wapń, likopen i wiele innych składników odżywczych.

Suszone owoce

Zastrzyk zdrowych kalorii pozyskasz zjadając garść lub dwie suszonych owoców. Są mniejsze niż ich świeże odpowiedniki, co oznacza iż pół szklanki suszonych owoców ma znacznie więcej kalorii niż ta sama ilość świeżych. Filiżanka rodzynek ma aż 200 kcal, podczas gdy ta sama ilość winogron ma zaledwie 60 kcal. Wybór suszonych delicji jest spory, więc bez problemu można znaleźć ulubiony przysmak dla siebie.

Tłuszcze i oleje

Najprostszą chyba metodą na zwiększenie kaloryczności posiłków jest dodanie tłuszczy. Oliwa z oliwek – bogactwo zdrowych jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, może dodać kalorii posiłkom na bazie makaronów, pieczywa czy warzyw. Olej rzepakowy z kolei bogaty w kwasy omega -3 i jednonienasycone kwasy tłuszczowe sprawi, że smażone potrawy będą smaczne. Oleje orzechowe czy z nasion winogron doskonale podkręcą smaki sałat.

Awokado

Bogate w jednonienasycone kwasy tłuszczowe, witaminę K, potas czy błonnik mają niemal 200 kcal w jednym owocu. Jest to zatem kwintesencja dobrych kalorii. Kilka plastrów awokado w kanapce, sos guacamole do tortilli czy warzyw będzie doskonałym sposobem na zdrowe zwiększenie kaloryczności przekąski – a jak smakuje!

Orzechy i nasiona

Zawierają wielonienasycone tłuszcze, które bez wątpienia dodadzą zdrowych kalorii do diety. Orzechy brazylijskie, migdały, orzechy włoskie, pekany, orzechy nerkowca, ziarna słonecznika, siemię lniane czy pestki dyni są super zdrowe i smaczne. Prażone orzechy dodane do sałat dodadzą im charakteru, a odrobina masła orzechowego dodana do kanapki czy razem z owocami uzupełni przekąskę w składniki odżywcze i zdrowe kalorie.

Domowa granola

Musli domowej produkcji pozwoli dobrać taką kombinację zbóż, nasion, orzechów czy suszonych owoców, jaka zaspokoi najbardziej wymagające kubki smakowe. Przechowywane w szczelnym pojemniku zachowa świeżość na dłużej i będzie doskonała alternatywą na szybkie, super pożywne śniadanie. Do mieszanki można dodawać owoce, kawałki czekolady, mleko, jogurt czy soki owocowe.

Soki owocowe i warzywne

Zamiast słodkich i bezwartościowych napojów gazowanych idealnie sprawdzą się 100% soki owocowe. Uważaj na napoje owocowe, które często zawierają dużo cukru lub syropu kukurydzianego o wysokiej zawartości fruktozy – nie mają one tak dobroczynnych wartości jak soki naturalne. Soki warzywne z kolei, pomimo mniejszej kaloryczności zawierają mnóstwo witamin i minerałów.

Batony proteinowe

Dzięki takiej porcji białka i kalorii organizm może dopomóc budowanie tkanek. Jeden lub dwa batony w codziennej diecie pozwolą skutecznie i stopniowo nabrać ciała.