Zdrowa dieta to gwarancja zgrabnej sylwetki i zdrowia. Ważne jest jednak, aby zyskać z niej jak najwięcej poprzez umiejętne przyrządzanie posiłków. Warto zatem poznać sposoby na to, jak zapobiegać utracie witamin w żywności.

  • warzywa i owoce najlepiej gotować na parze, a jeśli wolimy te z wody, to używajmy jej jak najmniej, a pozostały wywar wykorzystujmy do zup i sosów;
  • posiłki zjadajmy zaraz po przygotowaniu, gdy odgrzewamy je kilkakrotnie tracą większość swoich wartości;
  • wybierając pomiędzy mrożonkami a puszkami wybierajmy te mrożone, a przyrządzając potrawy z mrożonek gotujmy je bez rozmrażania;
  • surówki najwięcej witamin mają gdy przygotowujemy je ze świeżo pokrojonych warzyw, jeżeli decydujemy się na gotowce tracimy lwią część witaminy C i witamin z grupy B;
  • gotując warzywa i owoce najlepiej korzystać z nierdzewnych naczyń, korzystając z miedzianych ryzykujemy to, że potrawy tracą lwią część witaminy C, E oraz kwasu foliowego;
  • robiąc zakupy najlepiej zaopatrywać się w świeże produkty w ilości którą zużyjemy w kilka dni, przechowywanie ich dłużej pozbawia ich wielu wartości;
  • wszelkiego rodzaju warzywa strączkowe, makarony, ryż czy mąkę, najlepiej przechowywać w ciemnych pojemnikach, chroniąc je przed promieniami słonecznymi gdyż za ich sprawą produkty te tracą witaminę B12;
  • warzywa najlepiej myć szczoteczką pod bieżącą wodą, długie ich moczenie wypłukuje z nich witaminy;
  • o ochronie przed promieniami słonecznymi należy również pamiętać w przypadku mleka i jego przetworów – tracą wówczas witaminy A, D oraz B2;
  • w lodówce przechowywać należy żywność wymagającą chłodzenia, aby zapobiec zepsuciu czy zwiędnięciu, mrożonki najlepiej trzymać w temperaturze 18°C, a żywność w puszkach lub suszoną najlepiej przechowywać w chłodnych i suchych miejscach.