Chcesz trenować – nie chcesz kontuzji. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkiego, jednak jak mówi przysłowie „przezorny zawsze zabezpieczony”. Jak  zapobiec kontuzjom jeszcze zanim zaczniemy namiętnie trenować?

Oto kilka wskazówek jak zaczynać aktywność fizyczną, unikając kontuzji od pierwszego dnia:

  • Uważnie dobierz dyscyplinę sportu – nie zabieraj się za bieganie jeśli masz problemy z przewlekłymi bólami krzyża lub kolan.
  • Nie zapominaj o rozgrzewce – rozluźnij się, rozciągnij i stopniowo zwiększaj aktywność; jeżeli masz skłonność do bólu mięśni, koniecznie rozgrzej je przed ćwiczeniami;
  • Kończąc trening ochłoń i rozciągnij mięśnie.
  • Gdy zainteresuje cię nowa dyscyplina sportu zaczynaj stopniowo, zwiększając wysiłek w ciągu kilku tygodni.
  • Jeżeli zażywasz środki przeciwbólowe uważaj, zażywając je znacznie łatwiej jest nadwyrężyć i uszkodzić tkanki.
  • Gdy czujesz, że mogło dojść do kontuzji, bądź masz zawroty głowy, tracisz orientację czy nawet przytomność, natychmiast przerwij ćwiczenia.
  • Gdy jednak nie uda się uniknąć kontuzji, ćwiczenia po niej zaczynaj stopniowo, zmieniaj dyscypliny i rób tak do czasu całkowitego wyleczenia.