Większość chorób jak udary, związane z chorobą naczyń krwionośnych i układu krążenia, powodowane są nadmiarem cholesterolu, który zwęża i usztywnia naczynia krwionośne tworząc zakrzepy. Niestety w wielu przypadkach, sami sobie wyrządzamy krzywdę, nie dbając o codzienną, zdrową dietę. Jedząc fast foody, pełne tłuszczy nasyconych i cholesterolu zwiększamy ryzyko chorób. Brak aktywności fizycznej, palenie tytoniu, nadmierny stres, nie pomagają utrzymać nam zdrowia. Kluczem jest zmiana nawyków!

Zdrowa dieta wbrew pozorom jest bardzo łatwa i wygodna. Owoce czy warzywa mając mniejszy okres trwałości niż gotowe przekąski powinny zachęcać do urozmaiceń i świeżych produktów na co dzień w naszej diecie! Konieczne jest jednak planowanie posiłków, które gdy wejdzie w nawyk, będzie łatwe i przyjemne, a zyska na nim nie tylko nasza dieta, ale i zdolności kulinarne:)

Oto kilka rozwiązań, które mogą pomóc zmienić złe nawyki na dobre krok po kroczku:

  1. Stwórz zdrowe menu dań i przekąsek, które lubisz. Nie będziesz musieć jeść byle czego, gdy jesteś głodny, gdy w lodówce będzie czekał pomysł na obiad czy przekąskę.
  2. Zdrowe produkty zawsze umieszczaj na liście zakupów, i trzymaj się jej – unikniesz tym sposobem zakupów impulsowych. Upewnij się jednak aby lista była kompletna – składniki powinny być dobrane tak, aby umożliwiać Ci komponowanie wystarczającej ilości zdrowych posiłków.
  3. Zanim udasz się na zakupy – zjedz. Głodny, kupisz zbyt wiele niepotrzebnych rzeczy w tym gotowej żywności i fast foodów.
  4. Zwróć uwagę na ceny produktów – zdrowe odżywanie wcale nie jest tak drogie jak się wydaje – sezonowe warzywa i owoce są naprawdę tanie!
  5. Zaopatrz się w warzywne i owocowe mrożonki oraz produkty w puszkach. Pomogą one planować pieczenie, gotowanie, a zachowują większość witamin i minerałów. Szukaj jednak tych wersji bez konserwantów, sosów czy soku.
  6. Miej w szafce jakiś ulubiony smakołyk. Baton, czekolada czy żelki nie zaszkodzą raz na jakiś czas. Lepiej dozować je po trochu niż najadać się przy byle okazji.
  7. Nie kupuj na siłę produktów tylko dlatego, że są zdrowe. Jeżeli nie lubisz brukselki – nie kupuj jej, weź brokuła lub kapustę.
  8. Rano pokrój porcje warzyw i owoców, i zajadaj je cały dzień jako przekąski.
  9. Zdecyduj z wyprzedzeniem ile danych produktów każdego dnia potrzebujesz. Jeżeli Twoją słabością są ciastka czekoladowe, upewnij się czy Twoja dieta danego dnia jest pełnowartościowa i satysfakcjonująca, dopiero wówczas wpleć w nią dwa ciacha.
  10. Skorzystaj z aplikacji w telefonach, które pomogą Ci podliczać kalorie, spożycie witamin i minerałów, białek czy cholesterolu. Swoje postępy możesz śledzić na bieżąco. Po kilku tygodniach zauważysz pozytywne zmiany na swojej własnej skórze, i przekonasz się czy warto zajadać tyle pączków:)
  11. Miej zdrowe produkty zawsze pod ręką. Miska owoców w centralnym miejscu w kuchni, z pewnością zachęci wszystkich domowników do sięgania po te zdrowe smakołyki.