Każdy dbający o zdrową dietę chce, aby wynieść ze świeżych warzyw i owoców jak najwięcej witamin i innych składników odżywczych. Jak zatem kupować i przygotowywać produkty, aby najwięcej zyskać na ich wartości?

Oto kilka porad i sposobów na to jak uzyskać najwięcej witamin z żywności:

Warto kupować produkty hodowane w okolicy miejsca zamieszkania – najlepiej w lokalnych warzywniakach, to daje nam pewność że są one świeże i bogate w witaminy i minerały – owoc czy warzywo po zerwaniu traci nawet do 25% wartości na dobę.

Jeżeli mamy możliwość wyboru, najlepiej kupować produkty krajowe, gdyż te z importu z reguły zbierane przedwcześnie – zanim osiągną pełne bogactwo składników, tracą znacznie na wartości w trakcie transportu.

Uszkodzone czy obite owoce lub warzywa lepiej sobie darować.

Owoce czy warzywa najlepiej przyrządzać chwilę przed podaniem, zrobieniem sałatki czy obróbką cieplną, gdyż tracą witaminy i antyoksydanty w trakcie utleniania, gdy tylko zaczynamy je kroić.

Jeżeli to możliwe najlepiej jeść owoce i warzywa ze skórką, gdyż wiele wartości znajduje się tuż pod nią.

Mrożonki są dobre, ale tylko gdy świeże produkty są nieosiągalne.

Gdy kroimy warzywa i owoce, najlepiej krójmy w jak największe kawałki – witaminy i antyoksydanty zostaną utracone w mniejszej ilości podczas utleniania.

Najmniej tracą na wartości warzywa gotowane na parze przy minimum użycia wody. Gdy jednak gotujemy je w wodzie, najlepiej dodawać je do wrzątku i gotować jak najkrócej – miękkie i rozgotowane są praktycznie pozbawione wartości.

Woda pozostała po gotowaniu warzyw jest dobrą bazą pod zupy i wywary.

Resztek warzyw nie należy odgrzewać – stracą resztki wartości odżywczych;