Siedzący tryb życia, praca biurowa, przy komputerze czy podczas jazdy samochodem to najgorsze co robimy swojemu ciału. Spalamy wówczas mniej tłuszczu, spowalnia się krążenie i metabolizm. Mało tego zwiększa się ryzyko wysokiego ciśnienia, gromadzenia złego cholesterolu czy odkładania się tłuszczyku szczególnie w okolicach brzucha. Nawet codzienne treningi, mogą nie dawać zamierzonych skutków, gdy większą część dnia siedzimy bezwładnie. Jak zatem spalić więcej kalorii siedząc?

Na szczęście nawet siedzący tryb życia można lekko zmodyfikować, aby zmniejszyć jego negatywne skutki. Regularne „wstawanie” z krzesła i nawet proste ćwiczenia pomagają zniwelować wiele niechcianych problemów związanych z siedzeniem. Najlepiej jest rozruszać ciało co godzinę, wówczas kilka skłonów, przysiadów czy wypadów doda energii, rozrusza metabolizm i pobudzi nasz mózg! Często jednak nie mamy takiej możliwości, przykuci do biurek i gonieni terminami nie jesteśmy w stanie oderwać się nawet na chwilę.. Jest na to sposób – oto kilka propozycji ćwiczeń na siedząco:

  •  Siedząc przy biurku, wyprostuj plecy, dłonie oprzyj na brzegach biurka, a następnie delikatnie podnieś stopy na wysokość ok. 10 cm. Utrzymaj pozycje kilka sekund, po czym opuść nogi i powtórz kolejne 10-15 razy. W ten sposób zadziałasz pozytywnie na mięśnie tułowia. Jeżeli masz przestrzeń pod biurkiem możesz lekko zmodyfikować ćwiczenie naprzemiennie prostując i uginając nogi w kolanach – możesz wykonywać to ćwiczenie w każdej chwili im częściej tym lepiej!
  • Może odrobina tańca w tym siedzeniu? Jeżeli nie masz nic przeciwko dziwnym spojrzeniom współpracowników w Twoim kierunku, a kochasz taniec i muzykę, możesz w rytm ulubionej piosenki pokręcić głową, pofalować ramionami czy zrobić „rowerek” nogami.  Takie ćwiczenie pozwolą spalić nieco kalorii, a także poprawić nastrój.
  • Coś na nogi – jeżeli masz miejsce pod biurkiem wyprostuj nogi tak by były równoległe do podłoża, następnie przytrzymaj kilka sekund, powoli obniż w dół, aby za chwilę ponownie unieść je do góry – powtórz kilka razy. Jeżeli wolisz możesz wykonywać ćwiczenie naprzemiennie raz prawą, raz lewą nogą. Innym pomysłem jest uciskanie piłeczki antystresowej łydkami, przy jednoczesnym unoszeniu pięt.
  • Porozciągaj się! Wyprostuj plecy, wyciągnij szyję, zadrzyj brodę ku górze, porozciągaj ręce, rozczapierz palce, poruszaj łopatkami – takie niby nic pomoże rozruszać cały organizm, nasze krążenie, metabolizm i umysł!

Nie zapomnij o regularnym ruchu, gdy jesteś poza pracą! Codzienny energiczny spacer, wypad na siłownię czy zajęcia fitness są konieczne dla uzyskania równowagi przy nadmiarze siedzenia na co dzień!