Około 40% dorosłych kobiet co miesiąc odczuwa bóle menstruacyjne. Dolegliwości pojawiają się najczęściej pierwszego lub drugiego dnia krwawienia. Towarzyszą im wówczas skurcze w dole brzucha i tępy ból w krzyżu. Uciążliwe bóle mogą niestety utrudniać nam normalne funkcjonowanie podczas pierwszych dni cyklu. Na szczęście istnieją sprawdzone sposoby, by wyeliminować te dolegliwości lub chociaż złagodzić ich skutek. Oto kilka z nich.

  • Tabletki przeciwbólowe – zażywanie tabletek jest najprostszą i najszybszą metodą łagodzenia bóli menstruacyjnych. Tabletka będzie działać jeśli ból jest jeszcze niewielki, w ostrej fazie bólu mogą być już nieskuteczne. Bezpieczne i skuteczne są te zawierające ibuprofen, naproksen i diklofenak.
  • Zioła i herbatki rozkurczowe – o ile tabletki przeciwbólowe maskują ból to preparaty rozkurczowe usuwają ich przyczynę. Najlepiej pić napary z rumianku, mięty, nagietka, melisy, liści malin lub rozmarynu. Zmniejszą one skurcze naczyń i działają uspokajająco.
  • Ciepłe lub zimne okłady – w zależności od każdej z nas, ulgę może przynieść okład gorący lub zimny. Termofor lub zmoczony ręcznik przykładaj do podbrzusza w miejscu, gdzie odczuwasz ból.
  • Masaż podbrzusza – bolące miejsce można delikatnie masować używając olejku lawendowego, który działa odprężająco i rozkurczowo.
  • Joga – podczas pierwszych dni okresu nie zaleca się wykonywania intensywnych ćwiczeń fizycznych, które mogą tylko zwiększyć nasze dolegliwości. Wyjątek stanowi joga, która zmniejsza odczuwanie bólu i stresu.
  • Witamina E – rozrzedza krew i zmniejsza bóle menstruacyjne. Zaleca się zażywanie jej już dwa tygodnie przed spodziewaną miesiączką.
  • Podczas bolesnych miesiączek najlepiej jest unikać potraw wzdymających, ciężkostrawnych, ostro przyprawionych i słonych oraz ograniczyć picie lub całkiem zrezygnować z mocnej kawy, herbaty i coca-coli.