O tym, iż warzywa są zdrowe, nie trzeba nikogo przekonywać. Kwestią poboczna jest jednak to w jakiej formie dają nam najwięcej swojego dobrodziejstwa. Niektóre składniki odżywcze wzmacniają swoje walory podczas gotowania, niemniej u innych proces obróbki termicznej niszczy niektóre cenne wartości.

 Pomidory – gotować czy jeść na surowo?

Najlepiej gotować! Zawierają one likopen, który pod wpływem temperatury zwiększa swoją moc. Jest silnym przeciwutleniaczem, który wykazuje zdolności pomocne w zapobieganiu niektórym nowotworom jak rak sutka czy skóry. Czy to duszone pomidory czy sos pomidorowy, każda opcja jest doskonała w dostarczaniu tego cennego składnika. Kto nie lubi spaghetti czy ot chociażby ketchupu?

 

 

 

 Brokuły

Najlepiej sprawdzają się w wersji na surowo. Pod wpływem temperatury bowiem tracą one cenne enzymy, które przyczyniają się do wytwarzania w naszym organizmie substancji hamujących rozmnażanie się komórek przedrakowych oraz zmniejszających ryzyko wrzodów żołądka czy nowotworów żołądka.

 

 

 

 

 Marchew

Jak się okazuje, najzdrowsza jest gotowana. Wzrasta w niej wówczas poziom beta-karotenu – antyoksydantu, który nasz organizm zmienia w witaminę A. Jest ona niezbędna dla wielu układów naszego organizmu czy wzmacnia nasza odporność. Ugotowana lub pieczona jest słodsza i doskonale sprawdza się w deserach!

 

 

 

 

 Szpinak

Najlepiej służy surowy – bogate jest wówczas w kwas foliowy, który to jest witaminą B9 rozpuszczalną w wodzie, co oznacza, iż podlega rozkładowi podczas gotowania. Kwas foliowy to niezbędny składnik szczególnie na poziomie komórkowym, dlatego jest ważny w diecie kobiet w ciąży – wpływa na rozwijające się maleństwo. Szpinak doskonale sprawdzi się rozmaitych sałatkach lub jako składnik koktajli.

 

 

.
Brukselki

Najkorzystniej je gotować, gdyż pod wpływem ciepła wytwarzają związek organiczny o nazwie indol. Naukowo udowodniono, iż związek ten pomaga zwalczać złośliwe komórki rakowe. Pieczone brukselki to doskonały dodatek do dań głównych lub jako składnik sałatek!

 

 

 

 

Papryka

Najzdrowsza jest na surowo a wszystko za sprawą witaminy C, której zawiera nawet 3 razy więcej niż pomarańcza! Ponieważ witamina ta jest często „zabijana” przez temperaturę, najlepiej wcinak paprykę na surowo co wzmocni naszą odporność i wspomoże zdrowie.