Ten popularny suplement jak się okazuje nie uzyskał pełnego potwierdzenia naukowego dla właściwości przedstawianych przez producentów, jednak jego fenomen jest godny podziwu. Suplementy zawierające glutaminę zaliczane są do grupy B, która zawiera te których działania na poprawę parametrów wydolnościowych ani też na zwiększenie masy mięśniowej czy siły mięśni.

Glutamina jest  związkiem chemicznym, zaliczanym do grupy aminokwasów endogennych, którego zaledwie 30% dostarczamy z pożywieniem, pozostała ilość jest syntetyzowana w organizmie, w szczególności w mięśniach szkieletowych powstając z kwasu glutaminowego i amoniaku.

Rola glutaminy jako aminokwasu jest bardzo ważna. Pełni rolę prekursora do syntezy białek i innych aminokwasów, a także glukozy czy nukleotydów. Pomaga utrzymać równowagę kwasowo- zasadową i jest głównym nośnikiem azotu. Ważne dla układu odpornościowego czy pracy jelita cienkiego są przemiany glutaminy w naszym organizmie co wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego, dodatkowo wpływa na pracę mózgu i bierze udział w transporcie wody.

Zdrowy człowiek syntezuje glutaminę w niezbędnych dla siebie ilościach, zatem nie ma ryzyka o występowaniu jej niedoborów. Urazy, zapalenia czy nowotwory mogą jednak zaburzyć właściwe jej stężenie, co prowadzić może do osłabienia odporności, i tym samym większej podatności na infekcje.  ESPEN – Europejskie Towarzystwo Żywienia Klinicznego i Metabolizmu, zaleca suplementację glutaminy gdy jesteśmy w stanie zwiększonego stresu metabolicznego wywołanego urazami itp. Obniżenie stężenia tego aminokwasu w naszym organizmie może wystąpić także w przypadku bardzo intensywnego i długotrwałego wysiłku fizycznego, który zmniejszając jego syntezę , zwiększa jednocześnie pobór glutaminy przez wątrobę i układ odpornościowy.

Zażywanie glutaminy według zapewnień producentów przyspiesza regenerację mięśni po wysiłku fizycznym, a także zwiększa ich wytrzymałość i siłę, dodatkowo też łagodzi objawy zmęczenia.

Badania przeprowadzone na sportowcach, nie wykazały jednak jednoznacznego wpływy glutaminy na poprawę zdolności do wysiłku. Podawane na godzinę przed wysiłkiem suplementy zawierające glutaminę nie miały wpływy na metabolizm tlenowy ani też na wydajność treningu. Przyrost masy mięśniowej również nie został udowodniony, ale wykazano wzrost siły mięśni.

Glutamina zatem może poprawić funkcjonowanie układu odpornościowego, jak również zmniejszać ilość zakażeń po treningu. Podawanie jej jednak po większym wysiłku nie podwyższa ilości ani też reakcji limfocytów.

Skutki uboczne zażywania nadmiaru glutaminy są różne. Jak wykazują badania mogą zaburzać układ pokarmowy powodując problemy z oddawaniem stolca czy tez biegunki.  Dodatkowo zdarzają się  również zmiany skórne, dreszcze czy zawroty głowy, a w regularnym nadmiernym dawkowaniu może doprowadzić do uszkodzeń układu nerwowego.