Durian – chyba nie ma drugiego owocu, który powodowałby tak sprzeczne opinie. W Azji Południowo- Wschodniej te zielone owoce w kształcie jeża są niezwykle doceniane i przyrównywane są do smakołyków takich jak trufle czy wino. Na Zachodzie jednak są uważane za śmierdzące niczym przepocone skarpety owoce o wątpliwej konsystencji zgniłych bananów, a zdarzają się nawet miejsca gdzie znaleźć można znaki zakazujące spożywania tych specjałów np. na stacji metra w Singapurze!

Durian jest owocem powszechnie uważanym za króla owoców, a pomimo przykrego zapachu jest bogactwem składników odżywczych, witamin i minerałów. Oto 10 zalet owoców durian:

  1. Są doskonałym źródłem energii.

Jedna porcja około 243 g obejmuje około 20% dziennego zapotrzebowania na węglowodany. Niektórzy nie jadają ich uważając iż sa one najlepsze jako składnik diety dla biegaczy, sportowców czy ludzi szukających dodatkowych źródeł energii w postaci dobrych węglowodanów. Raptem pięć porcji owoców durian może bowiem zaspokoić pełną dzienna dawkę węglowodanową.

2.   Sposób na regulację metabolizmu.

Jedną z wielu korzyści jakie dają naw owoce durian to wysoka zawartość błonnika. Każda porcja zawiera bowiem aż 9 g błonnika, który przy średniej diecie 200 kcal zapewnia pokrycie 37% dziennego zapotrzebowania na ten cenny składnik. Owoce te można łączyć zatem np. w koktajlach z innymi owocami, co zapewni prawidłowe funkcjonowanie przewodu pokarmowego.

3.   Wysoka zawartość dobrych tłuszczy.

Porcja owoców jest niezwykle sycąca gdyż zawierać może nawet 350 kcal i 13 g tłuszczu. Możesz jeść durian zamiast orzechów, gdyż mają podobne bogactwo dobrych tłuszczy i pozytywnej energii.

   4.   Bogactwo witaminy C.

Zalet witaminy C nie sposób nie zauważyć, ot choćby wzmacnianie odporności, pomoc przy gojeniu ran, obniżanie złego cholesterolu czy poprawianie przepływu krwi. Dobrze zatem wprowadzać ją do diety także w postaci owoców durian.

5.   Witaminy z grupy B.

Cały wachlarz witamin z grupy B zawarty w tych egotycznych owocach pomaga utrzymać z dala wolne rodniki co wspomaga nasze serce i zapobiega starzeniu. Podnoszą także poziom zdrowego cholesterolu HDL, a nawet pomagają podnosić poziom serotoniny co poprawić może nasz nastrój i załagodzić stany depresyjne.

6.   Miedź i żelazo.

Durian jest owocem, który plasuje się na samym szczycie bogactwa tych dwóch cennych minerałów. Są one niezbędne w tworzeniu czerwonych krwinek. Owoce te dodatkowo zawierają mangan niezbędny przy tworzeniu kości i dla zdrowia naszej skóry.

7.   Potas.

Ten ważny elektrolit pomaga kontrolować ciśnienie krwi, utrzymywać odpowiedni poziom sodu a także regulować tętno. Dzięki takiej mieszance wartości owoce durian stać się mogą niezwykle cennym punktem diety.

8.   Bogactwo tryptofanu.

Powszechnie znany jest on jako naturalna pigułka nasenna. Ten związek chemiczny jest ważny w funkcjonowaniu neuroprzekaźników odpowiedzialnych za dobry sen, a nawet w leczeniu padaczki! Jeżeli zatem masz trudności ze snem, ten owoc może pomóc go uregulować, ale warto skonsultować się z lekarzem przy poważniejszych problemach.

9.    Źródło tiaminy.

Owoce durian zawierają nawet 30% dziennego zapotrzebowania na ten cenny składnik w jednej porcji. Pomaga ona w metabolizmie węglowodanów w energię, a także wspomaga mięśnie i układ nerwowy.

10.   Kwas foliowy.

Na koniec top 10 zalet owoców durian jest spora zawartość kwasu foliowego tak ważnego przy profilaktyce chorób serca, rozwoju płodu (dla kobiet w ciąży) a także przy prawidłowym funkcjonowaniu mózgu. Jedna porcja zawiera go bowiem nawet 20% dziennego zapotrzebowania!

 

Znane od setek lat owoce durian dopiero od niedawna zaczynają być popularne, zwłaszcza ze względu na wiele korzyści jakie dają naszemu zdrowiu. Ich nietypowy zapach nie powinien nas jednak odstraszać, gdyż w smaku jest naprawdę interesujący, a jego zastosowanie w apetycznych deserach czy przetworach powinien przekonać każdego prawdziwego łasucha!