Jeżeli odczuwasz przytłaczający ucisk w skroniach, pulsujące bóle zatok czołowych lub uciążliwe migreny, ciężko Ci wziąć głęboki oddech, masz problemy z węchem i smakiem, a do tego czujesz się wręcz nieszczęśliwy możesz sobie pomóc w bardzo prosty sposób! Objawy które nasilają się pod wpływem alergii, sezonowych przeziębień, zmian pogody czy pojawiają się same z siebie można istotnie zmniejszać poprzez spożywanie pikantnych przekąsek. Jak zatem zaradzić na bóle głowy i zatok?

Jak wykazują  badania, doskonałym naturalnym sposobem na bóle głowy i zatory w zatokach mogą być składniki pikantnej żywności. Ból pozostawia nasze kubki smakowe w stanie uśpienia, dlatego dodanie do potraw czy napojów ostrych przypraw pobudza je dając często ogromną ulgę w cierpieniu. Dzieje się tak, ponieważ pikantny smak poprawia ukrwienie, pobudza błony śluzowe uwalniając zatory i jednocześnie łagodzi ból. Warto jednak unikać nadmiaru słodyczy (no może poza odrobiną miodu lub gorzkiej czekolady), gdyż często to one nasilają nasze cierpienie. Nie można zapominać jednak o tym, aby odpowiednio nawadniać organizm.

Oto kilka przypraw i produktów, które nie wyleczą przyczyny, ale przynieść mogą znaczącą ulgę w bólu głowy i zatok. Każdy kto na nie cierpi, wie, że nawet chwilowe wytchnienie od tego nieszczęsnego cierpienia jest na wagę złota!

Imbir

Te pachnące, cytrusowe kłącza z Azji, są doskonałą przyprawą leczniczą. Dodawane jako składnik potraw, w postaci surowej do herbaty czy jako dodatek np. do sushi mają szerokie zastosowanie kulinarne i smakowe. Korzeń imbiru doceniany jest szczególnie za jego przeciwzapalne i antybakteryjne właściwości. Uważa się go również jako niezwykle pomocny środek w walce z przeziębieniami czy grypą, gdyż wpływa korzystnie na nasz układ odpornościowy. Chińska medycyna poleca imbir jako lek na kaszel. Najpopularniejsze indyjskie mieszanki herbat wykonane właśnie z dodatkiem imbiru, cytryny czy miodu uznawane są jako wspaniały sposób na udrożnienie zatok. Picie gorącego naparu i wdychanie ciepłej pary herbacianej, pomaga zrelaksować i odblokować zatkane błony zatokowe, przynosząc ulgę w bólu.

Rzodkiewka

Tak, tak! Własnie ta smakowita, lekko pikantna i chrupiąca rzodkiewka jest niczym lek na obkurczoną błonę śluzową naszych zatok. Ma właściwości przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne, a bez względu na jej rodzaj jest bogactwem witaminy C wspomagającej nasz organizm w leczeniu grypy i przeziębień. Przegryzając rzodkiewki same lub dodając je surowe do salsy, kanapek czy posypując nimi zupę możemy przynieść sobie ogromną ulgę w bólach głowy i zatok.

 Chrzan

Jeden z najsilniej i najskuteczniej działających na błonę śluzową środek naturalny. Ilekroć jesz chrzan możesz wyczuć delikatne mrowienie w okolicy nosa i lekkie poruszenie śluzu w nosie. Dodatek chrzanu do potraw mięsnych, buraków czy rozmaitych sałatek i kanapek może przynieść nieocenioną ulgę w bólach zatokowych. Zielona odmiana chrzanu wasabi pochodząca z Japonii jest niczym podwójna dawka!

Surowy czosnek

Aktywny składnik czosnku allicyn jest doskonałym doraźnym sposobem na uwolnienie się od zatorów zatokowych. Jedząc surowy czosnek z pewnością niemal od razu można poczuć szaleństwo w kubkach smakowych, niejednokrotnie aż łzy z oczu lecą! Czasami warto zapomnieć o zapachu siarczanów czosnkowych na rzecz udrożnionego nosa i zatok, a przy tym ogromnej ulgi w bólu. Jeżeli jednak sam czosnek nie przechodzi przez gardło, warto dodać go na kanapki czy do sałat.

Surowa cebula

Jej ostry korzenny smak i aromat niemal niczym papryczki chilli przyprawia o łzy. Niemniej efekt w postaci ulgi w bólu zatok, udrożniony nos i ułatwienie oddychania są ich warte. Dzięki naturalnych właściwościom antyhistaminowym, cebula bardzo pomaga redukować zatory i stany zapalne. Najostrzejsze są brązowe odmiany, kolejno białe, a czerwone są najłagodniejsze i słodsze. Najlepiej wykorzystać działanie cebuli poprzez wdychanie „oparów” posiekanej lub pokrojonej w paski, pozwalając sobie na „płacz”. Jeżeli nosisz soczewki lub okulary, zdejmij je aby uzyskać pożądany efekt podczas „inhalacji”. Posiekaną cebulę warto dodać do sałatek, kanapek czy salsy i czuć jej działanie na chwilę dłużej.

Ostra musztarda

Kolejną smaczną i pikantna przyprawą uwalniającą nas od bólu zatok jest musztarda – im ostrzejsza tym lepsza! Jeżeli jesteś w stanie jedz ją łyżeczką, jeżeli nie jesteś aż takim hardcorem smaruj nią kanapki, tosty czy krakersy, dodaj do pieczonego kurczaka i innych ulubionych przekąsek.

Papryczki

Najostrzejsze spośród całej listy powyżej, ale jednocześnie najbardziej efektywne. Za sprawą kapsaicyny – naturalnego środka przeciwbólowego, a także wywołującego katar i łzawienie są niezastąpionym sposobem na odblokowanie zatorów na zatokach i drogach oddechowych. Każdy rodzaj czy forma podania pikantnych papryczek jest doskonała, więc każdy znajdzie idealny sposób „aplikacji” dla siebie. Doskonała jest na surowo, ze słoiczka, w postaci sosu, płatków chilli czy w proszku. Jej zastosowanie jest tak szerokie, że można skutecznie leczyć się nawet jedząc deser – gorzką czekoladę z chili!