Dlaczego warto jeść orzechy? W skrócie można powiedzieć, iż orzechy są doskonałym źródłem białka i dodają mnóstwo energii! Są także niezastąpionym wsparciem w ochronie przed nowotworami i chorobą wieńcową, a także za sprawą argininy – aminokwasu, chronią także serce.

Być może te smakowite przekąski są kaloryczne i tłuste, jednak tłuszcze w nich zawarte należą do tych niezwykle zdrowych dla naszego organizmu. Te jednonienasycone tłuszcze zjadane zamiast tłuszczy nasyconych i kwasów tłuszczowych „trans” obniżają poziom cholesterolu oraz ryzyko tworzenia się blaszek miażdżycowych w tętnicach.  W szczególności warto wymienić tutaj kwas alfa-linolenowy (ALA), z grupy omega-3, który to łagodzi objawy zapalenia stawów, a także obniża ryzyko zawału serca.

Dodatkowo warto jeść orzechy, gdyż zawierają mnóstwo fitosteroli i potasu w szczególności pistacje – obniżając ciśnienie, zmniejszają ryzyko wylewu, hamują nowotwory czy obniżają ryzyko choroby wieńcowej. Orzeszki ziemne z kolei są bogate w resweratrol który podobnie jak potas i fitosterole wspomaga układ krążenia, chroni przed nowotworami czy obniża poziom złego cholesterolu. Orzechy brazylijskie są pełne selenu (15 g tych orzechów dostarcza aż 600% dawkę dziennego zapotrzebowania) – pomagają on w  walce z nowotworami, wspomaga wzrok i leczenie chorób serca. Warto pamiętać także o saponinach czy witaminie E (szczególnie w migdałach i orzechach laskowych – 30 g pokrywa aż 34% dziennego zapotrzebowania) zawartych w orzechach – wspomagają odporność czy działają przeciwnowotworowi.

Jak najbardziej skorzystać z orzechów?

  • Przechowuj orzechy w lodówce lub zamrażarce – wówczas zawarte w nich zdrowe tłuszcze nie zjełczeją.
  • Chcesz pozyskać z nich intensywniejszy aromat? – podpiecz je z 5-10 minut w piekarniku, do momentu, aż zaczną intensywnie pachnieć (orzechowo, nie spalenizną ;).

Jak zajadać orzechy?

  • Przesmaż drobno posiekane orzechy na oliwie z oliwek z bułką tartą – wymieszaj z makaronem i zajadaj pyszną pastę!
  • Lubisz masło orzechowe? – zrób domowe – zmiksuj orzechy na gładką masę np. ziemne i dodaj odrobinę soli do smaku.
  • Jeżeli lubisz desery oto idealny sos do lodów czy innych przekąsek dla Ciebie – podpiecz i posiekaj drobno orzechy, połącz z syropem klonowym – Pycha!
  • Chcesz wzbogacić aromat i wartość odżywcza potraw duszonych lub curry? – dodaj do nich masło orzechowe!
  • Szukasz pomysłu na ciekawą panierkę do ryb lub filetów z kurczaka? -otocz je w drobno posiekanych orzechach zamiast w bułce tartej.