Zdrowa dieta, to dieta bogata w warzywa. Doskonałym wyborem są w tym przypadku ogórki, które bardzo powszechnie stosowane są cenione za liczne zdrowotne właściwości.

Można wymieniać ich rozliczne zalety poczynając od ich potencjału przeciwcukrzycowego, działania antyoksydacyjnego, działania oczyszczającego z toksyn i odpadów, czy właściwości kojących w przypadku podrażnienia skóry. Poniżej inne właściwości ogórków o których warto wiedzieć:

Pomoc w nawodnieniu organizmu

Ogórki to 95,2% wody, co oznacza, że porcja 150 g zawiera nawet 140 g lub 150 ml wody. W dalszym podliczaniu, mogą one stanowić w porcji nawet 26 % dziennego zapotrzebowania na wodę pochodzącą z żywności.

Wsparcie dla serca

Ogórki to bogactwo potasu (nawet 152 mg na szklankę), który pomaga obniżać ciśnienie krwi. Jak wykazują najnowsze badania, optymalny poziom potasu w orgiazmie, pozwala skutecznie łagodzić skoki ciśnienia i zmniejszać ryzyko wystąpienia choroby sercowo -naczyniowej. Ponieważ większość z nas cierpi na niedobory tego cennego pierwiastka, warto wzbogacić dietę w łatwo dostępną jego formę w postaci ogórków.

Ochrona mózgu przed chorobami neurologicznymi

Anty- inflamatory zawarte w ogórkach (podobne znajdują się także w truskawkach i winogronach) odgrywają ważną rolę w ochronie zdrowia mózgu. Pomagają one bowiem zapobiegać przedwczesnemu starzeniu się komórek nerwowych, co poprawia zdolności poznawcze i zapobiega rozwojowi choroby Alzheimera.

Dobroczynne działanie na skórę

Ogórki nie bez powodu są stosowane do pielęgnacji skóry. Wykazano bowiem ich skuteczny potencjał w zwalczaniu zmarszczek, stąd ich spora obecność w produktach pielęgnacyjnych, gdzie chronią naszą skórę przez przedwczesnym starzeniem.

Łagodzenie stanów zapalnych i zmniejszanie ryzyka wystąpienia nowotworów

Ogórki działają łagodząco na stany zapalne, a spora zawartość polifenoli, zwanych lignanami sprawia, że zmniejszać mogą również  ryzyko wystąpienie niektórych nowotworów i chorób układu sercowo – naczyniowego. Ponadto bogate są w liczne roślinne substancje odżywcze, zwane kukurbitacynami, które działają przeciw nowotworowo, blokując rozwój rakowych komórek.

Walka z bólem

Flawonoidy oraz taniny, których ogórki są doskonałym źródłem to wspaniałe substancje przeciwzapalne i zwalczające wolne rodniki w naszym organizmie, zmniejszając przy tym dolegliwości bólowe. Rośliny te są w całości doskonałym pożywieniem, gdyż działają moczopędnie, ożywiają i łagodzą.

Odświeżanie oddechu

Nieświeży oddech, najczęściej powodowany jest przez bakterie gromadzące się w jamie ustnej. Produkty błonnikowe i te bogate w wodę, pozwalają zwiększać wydzielanie śliny w ustach, co z kolei pomaga pozbyć się nadmiaru bakterii, powodujących nieprzyjemny zapach.

Wspomaga zdrowie kości

Ogórki to wspaniałe źródło witaminy K, a jedna szklanka tych rześkich warzywa zaspokaja nawet 22% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę. Jest ona niezbędna dla zdrowia naszych kości, a jej niedobory przyczyniają się do kruchości kośćca, a co za tym idzie – jego łamliwości. Witamina K pomaga także zwiększać absorpcję wapnia.

Zapobieganie zaparciom

Ogórki za sprawą bogactwa wody i błonnika rozpuszczalnego w skórce, wspomaga funkcjonowanie układu pokarmowego, który działa wówczas szybciej i sprawniej, co wspomaga walkę z zaparciami.

Wpływ na utrzymanie zdrowej wagi

Lekkie i małokaloryczne ogórki – 16 kcal na porcję wielkości szklanki, a przy tym pełne błonnika, pomagają utrzymać zdrową wagę, gdyż sycą, nawadniają i można ich jeść naprawdę dużo!

Zastosowanie ogórków jest również bardzo szerokie, mogą być one  spożywane w postaci sałatek, dodatku do posiłków, fermentowane w zalewie lub sokach, jako soczysta przekąska, a także w kosmetyce jako cudowny naturalny składnik.