Witamina E występuje w co najmniej 8 postaciach, zwanych tokoferolami. Wykazuje silne działanie antyoksydacyjne, opóźniając efekty starzenia się organizmu, dzięki czemu została nazwana „witaminą młodości”. Ale, czy wiesz, że wpływa ona również na płodność? Dowiedz się, jakie jeszcze ma właściwości i ile jej przyjmować, aby nie przesadzić.

 

Zapotrzebowanie na witaminę E

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę E zależy zarówno od wieku, jak i płci i wynosi:
l 6 mg u dzieci
l 10 mg u mężczyzn
l 8 mg u kobiet
l do 13 mg u kobiet w ciąży
l 20-50 mg u osób powyżej 75 roku życia.

Rola witaminy E w organizmie

Począwszy od działania antyoksydacyjnego, zwalczania wolnych rodników, przez profilaktykę układu krążenia i chorób nowotworowych, aż po wspomaganie płodności. Witamina E jest tarczą ochronną dla organizmu.
Obok witamin C i A, E jest silnym przeciwutleniaczem, chroniącym organizm przed uszkodzeniem komórek przez wolne rodniki.
Wzmacnia ściany naczyń krwionośnych i pomaga w transporcie składników odżywczych i tlenu. Zapobiega tworzeniu się zakrzepów.
W medycynie zyskała również nazwę witaminy płodności. U mężczyzn wpływa na wytwarzanie nasienia, natomiast u kobiet odpowiedzialna jest za rozwój i prawidłowy przebieg ciąży.

Niedobór witaminy E w diecie i jego objawy

Niedobór witaminy E występuje rzadko, ponieważ jest to witaminą rozpuszczalna w tłuszczach, nie zostaje wydalona z potem lub moczem.
Dotyczy głównie osób chorych na zaburzenia wchłaniania tłuszczu, mukowiscydozę i celiakię.
Dolegliwościami związanymi z hipowitaminozą E są: spadek poziomu tej witaminy w osoczu krwi, przyspieszony rozpad krwinek czerwonych oraz dystrofia mięśniowa u osób dorosłych, co objawiać może się anemią, zmęczeniem, spadkiem koncentracji, nadmiernym rogowaceniem naskórka i starzeniem skóry, problemami z kości i zębami oraz podatnością na infekcje.
Witamina E wpływa na prawidłowe działanie całego organizmu, dlatego jej niedobory mogą przyczyniać się do rozwoju chorób układu krążenia i nowotworowych.

Czy można przedawkować witaminę E?

Można, choć jest to niezwykle trudne. Witamina E rozpuszczalna jest w tłuszczach, zatem metabolizowana jest w tkance tłuszczowej i nadnerczach. Zazwyczaj jej nadmiar jest usuwany przez organizm. Istnieją jednak przypadki jej przedawkowania, głównie przez osoby ją suplementujące.
„Należy pamiętać, że za duże dawki witaminy E, przekraczające 1000 mg na dobę, przyjmowane przez dłuższy okres czasu mogą wywoływać skutki przedawkowania takie, jak: bóle głowy, biegunki, zaburzenia widzenia.” – radzi eksperta z portalu Twojaintymnosc.pl Anna Kowalczyk

Skąd czerpać witaminę E?

Najwięcej witaminy E znajduje się w orzechach laskowych, bo aż 38 mg w 100 gramach produktu.
Sięgaj również po inne orzechy, takie jak migdały, czy orzechy włoskie oraz pestki dyni, czy słonecznika. Dobrym źródłem witaminy E są także margaryna, natka pietruszki, papryka, szpinak, czarne jagody oraz oleje roślinne.

Witamina E dla urody

Czy wiesz, że witaminę E znajdziesz w wielu produktach pielęgnacyjnych, począwszy od środków myjących, przez sera aż po kremy?
Kosmetyki takie, będą działać zarówno przeciwstarzeniowo, jak i przeciwzapalnie, przyspieszając gojenie się ran i wpływając na produkcję nowej tkanki. U osób starszych witamina E działać będzie również rozjaśniająco, zmniejszając prawdopodobieństwo powstawania przebarwień skóry. Tokoferole zawarte w kosmetykach do włosów stanowią świetną ochronę przeciwsłoneczną, uelastyczniają i dodają włosom blasku.