Dieta Montignaca nie jest dietą w tradycyjnym znaczeniu tego słowa, gdyż dieta to określone nawyki żywieniowe, a nie ograniczone czasowo działania.

Metoda Montignaca uczy co i jak jeść aby osiągnąć utratę wagi, zapobiec efektowi jo-jo oraz cukrzycy, a także zmniejszyć ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego. Chodzi w niej o to, aby wypadkowa stężenia cukru we krwi po posiłku była jak najmniejsza, przy jednoczesnym zachowaniu równowagi w odżywianiu i normalnym spożywaniu węglowodanów.

Metoda ta nie ogranicza ilości spożywanych produktów, jest zrównoważona i polega na odpowiednim doborze produktów ze wszystkich grup żywności.Dieta Montignaca

Ważnym jest fakt, że dieta ta udowadnia w pewien sposób, iż nie tyjemy od zbyt dużej ilości
przyjmowanych kalorii. W diecie tej kierujemy się indeksem glikemicznym (GI) spożywanych węglowodanów. Można posłużyć się tutaj także nową metodą szacowania efektów spożywania węglowodanów – zwaną ładunkiem glikemicznym (GL) – która łączy informacje o indeksie glikemicznym produktu oraz ilości zawartych w nim węglowodanów przyswajalnych. Dzięki właśnie stosowaniu tej metody można jeść najrozmaitsze pokarmy, nawet te o wysokim IG.

Jak zatem należy się odżywiać aby metoda Montignaca działała?

Otóż należy pamiętać, że dodatni bilans kaloryczny węglowodanów o niskim GI także spowoduje, że przytyjemy. Wybierając źródła węglowodanów należy kierować się zarówno indeksem jak i ładunkiem glikemicznym. Nie należy także zapominać o źródłach błonnika, który wzmaga sytość oraz wiąże wodę w jelitach tworząc żel blokujący wchłanianie glukozy.