Dieta stworzona przez amerykańskiego kardiologa Roberta Atkinsa, której główną zasadą jest spożywanie produktów nisko węglowodanowych czyli maksymalnie 100g w ciągu dnia. W zamian zaleca się spożywanie m.in. tłustego mięsa oraz ryb, orzechów i nieznacznej ilości warzyw i owoców.Dieta Atkinsa - dieta niskowęglowodanowa 2

Jest szeroko krytykowana i uznawana za niezdrową, z kolei przez zwolenników przynosi korzyści zdrowotne i pomaga schudnąć. Zaletą jest też fakt, iż pomaga kontrolować poziom insuliny i cukru we krwi, pomaga to polepszyć przemianę materii, zmniejszyć uczucie głodu i zaleca się ją szczególnie cukrzykom i chcącym zrzucić nadprogramowe kilogramy.

Teoria dr Atkinsa opiera się na tezie, iż organizm w pierwszej kolejności trawi cukry (a osoby z nadwagą przyjmują ich zbyt dużo), zatem gdy organizm otrzyma ich mniej, w zamian dostając białka i tłuszcze, sięgnie po zapasy z tkanki tłuszczowej i zacznie tracić na wadze.

Dieta nieskowęglowodanowa z racji wywoływanego przez nią efektu sytości samoczynnie reguluje ilość dostarczanych kalorii, stąd ich ograniczenie jest naturalne. Dieta Atkinsa składa się z czterech etapów, początkowe bardzo ograniczają spożycie węglowodanów, stąd wiążą się z szybką utratą wagi. Ostatnia z faz jest niejako programem żywieniowym jaki należy stosować już na stałe. Podczas wszystkich etapów należy dbać o picie dużych ilości wody mineralnej i dostarczenie błonnika z warzyw, orzechów oraz nasion aby zapobiec zaparciom.

Każda dieta niesie za sobą pewne niebezpieczeństwa, tutaj problemem jest duże spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych, wielu krytyków zarzuca jej ryzyko chorób krążenia – badania tego jednak nie potwierdzają. Ważne jest jednak, aby pić duże ilości płynów i dbanie o odpowiednią ilość warzyw i owoców (dostarczenie błonnika i minerałów), aby zabezpieczyć się przed niepożądanymi skutkami.