Wielu z nas porzuca bieganie, kiedy tylko pojawi się pierwszy śnieg lub temperatura spadnie poniżej zera. Chowamy buty i kurtkę do szafy, i idziemy sobie zrobić ciepłą herbatę. Nie zdajemy sobie sprawy, że trenowanie zimą jest kluczowe dla utrzymania dobrej kondycji i wbrew pozorom, wcale nie przyczynia się do naszego przeziębienia ani grypy.

Dlaczego warto biegać zimą?

Jeśli uważasz, że bieganie zimą jest gwarantem choroby, koniecznie zmień myślenie! Ruch na świeżym powietrzu hartuje – zimowe warunki sprawiają, że wspomagany jest nasz układ odpornościowy, a reakcje komórek obronnych w kontakcie z wirusami są usprawnione.

Nie daj się także zwieść zapewnieniom, że budowanie formy najlepiej zostawić na wiosnę. Nic bardziej mylnego! To właśnie zima jest okresem, kiedy najefektywniej robi się wybiegania (długie trasy, przemierzane truchtem) i wykonuje ćwiczenia wzmacniające. Dobre treningi zimą są kluczowe, aby na wiosnę cieszyć się dobrą kondycją. Kiedy na dworze zazielenią się liście, a warunki będą idealne do uprawiania aktywności fizycznej, o wiele lepiej ćwiczyć interwały (bieg z wysoką intensywnością). Długie wybieganie zostaw sobie na zimową porę.

Jest jeszcze kwestia wagi. Nie ma co ukrywać – zima sprzyja tyciu. Nie dość, że z racji niskiej temperatury, organizm domaga się więcej jedzenia, to na dodatek w grudniu wypadają święta Bożego Narodzenia. Następnie trzeba uczcić Sylwestra, Nowy Rok oraz oczywiście karnawał. A każda ta okazja jest obarczona ryzykiem wysokokalorycznych dań. I jak tu nie biegać? W takim przypadku aktywność fizyczna jest wręcz koniecznością.

Jak się ubrać na trening?

Przede wszystkim zapomnij o ubieraniu na siebie 10 warstw odzieży. Strój biegacza powinien być lekki. Najlepiej zastosować tzw. cebulkę:

l Warstwa wewnętrzna ma za zadanie odprowadzać wilgoć. Ma przylegać do skóry i dawać poczucie komfortu. W tym przypadku najlepiej sprawdzi się bielizna termoaktywna, która pomoże utrzymać odpowiednią temperaturę dla organizmu. Można ją kupić np. na sklepgwinner.pl. Jest dostępne dla mężczyzn, kobiet i dzieci.

l Warstwa środkowa – mówi się, że to warstwa na mrozy. Jej zadaniem jest przepuszczać powietrze i odparowywać wilgoć ze skóry.

l Warstwa zewnętrzna – ma za zadanie chronić przed wiatrem, deszczem, śniegiem itp.

W praktyce oznacza to, że powinieneś mieć na sobie ciepłą bieliznę (najlepiej termoaktywną), podkoszulek, spodnie dresowe i kurtkę. Wszystko to wykonane ze specjalnych materiałów syntetycznych. Radzimy odpuścić sobie ubrania bawełniane, ponieważ one po pewnym wysiłku, są po prostu mokre. A zasada stara jak świat, mówi: mokre ubranie nie utrzymuje ciepła. Warto to sobie wziąć do serca, ponieważ w innym przypadku może okazać się, że twoje bieganie rzeczywiście jest przyczyną przeziębienia lub grypy.

Niezbędne jest również ochronienie wszystkich części ciała, które narażone są na odmrożenie. W szczególności są to uszy, dłonie, twarz. Dlatego rękawiczki oraz czapka są niezbędne podczas zimowego treningu. Tutaj nie ma miejsca na zgrywanie bohatera, najważniejsze jest twoje zdrowie.

Co z butami?

Szczerze odradzamy zwyczajne adidasy, nawet jeśli są najmodniejszy fasonem butów do biegania. Zachowaj je na wiosnę, a zimą zainwestuj w „kolce” lub w metalowe nakładki na buty, które pomogą uniknąć ryzyka poślizgnięcia się na lodzie.

Nawierzchnie przyprószone śniegiem bywają zdradliwe. Nie widać dziur w drodze, wystających gałęzi i innych niebezpieczeństw. Dlatego trzeba zachować szczególną ostrożność podczas biegania zimą i patrzeć uważnie pod nogi.

Pamiętaj o odblaskach!

Mogę założyć się, że biegasz albo rano, albo wieczorem. To normalne pory w tygodniu, ponieważ zwykle w ciągu dnia, jest mnóstwo innych rzeczy do zrobienia. Zimą te pory mają jedną wadę: jest wtedy ciemno. Być może wygląda to super, jednak Twoja widoczność w takich warunkach jest zerowa. Dlatego koniecznie zaopatrz się w odblaski. Nieważne, czy w te zwykłe, do kupienia na każdej stacji benzynowej za 5 zł, czy diodowe. Nieistotne jest, czy nosić będziesz kamizelkę, czy zainwestujesz w spray świecący w ciemności. Masz zadbać o swoje bezpieczeństwo, bo to one jest najważniejsze.

Bieganie zimą jest naprawdę przyjemne. Wystarczy dobrze się ubrać i rozsądnie ćwiczyć. Poziom endorfin w Twoim organizmie diametralnie wzrośnie, a Ty będziesz cieszyć się swoją dobrą kondycją i humorem. Pamiętaj: zaraz po treningu napij się gorącej herbaty z miodem i cytryną: od razu Cię rozgrzeje!

Źródło zdjęć: sklepgwinner.pl, pexels.com, pixabay.com